Selasa, 22 Mei 2012

Pemuda PAS Perlu Bergelar ‘Ilmuan’


Oleh ibn_bacoks

KULAIJAYA – Ahli-ahli pemuda PAS di seluruh negara diingatkan supaya memperlengkapkan diri dengan segala ilmu pengetahuan dan maklumat bagi memenuhi piawaian sebagai pejuang tulen yang bijaksana.

Perkara ini dinyatakan secara tegas oleh YB Salahuddin Ayub, Naib Presiden PAS katanya pelbagai halangan dan ujian mampu ditangani dengan baik apabila kelompok itu mendalami peristiwa dan sejarah lalu disamping ia menjadi bekalan bagi meneruskan perjuangan ke hadapan.

”Ramai yang dianugerahkan syuhadah. Itulah kejayaannya. Maka kitalah yang jadi penyambungnya. Pentingnya baca sejarah.

”Kerana ia (perjuangan) dibina atas keringat darah pejuang terdahulu. Jangan mendabik dada yang kita ini hebat. Lebih-lebih lagi yang ada Ph D. Ke mana dia sekarang?. Maka, harus belajar sejarah untuk pandu arah hadapan kita,” katanya lagi.

Beliau turut menambah dengan memberikan satu analogi mudah iaitu mengibaratkan seorang pejuang seperti pelumba kereta Formula 1.

Katanya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian, walaupun kehebatan pelumba itu telah terbukti namun dia tetap berhati-hati dengan sentiasa memandang belakang melalui cermin pandang belakang.

”Justeru, sifat perjuangan ini jauh, panjang dan penat. Oleh itu, ia dilatih supaya tahan diuji sama ada mental dan rohani dari ancaman musuh,” tegasnya lagi.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan ucapannya pada majlis perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS Negeri Johor kali ke 40 dekat sini, ahad lepas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan