Sabtu, 12 Mei 2012

Gugurkan Dakwaan Terhadap Semua Peserta BERSIH 3.0 ‘Yang Dikehendaki’ – PKR Johor


BATU PAHAT – KEADILAN JOHOR mengecam tindakan polis yang berterusan menangkap dan mengganggu peserta himpunan aman Bersih 3.0 pada 28 April lalu. Kata Ketua Penerangannya, Syed Hamid Ali.
Menurutnya lagi, tindakan tersebut bercanggah dengan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan hak kepada setiap rakyat Malaysia untuk berhimpun secara aman, berekspresi dan menubuhkan persatuan.
”Tangkapan dan ugutan termasuk menyiarkan gambar-gambar ‘individu yang disyaki’ sebagai peserta himpunan Bersih 3.0 di dalam akhbar bersalahan dengan hak-hak setiap individu.
”Individu yang gambar mereka disiarkan itu sebenarnya telah diganggu secara langsung. Mereka mengalami kegelisahan, malu, terancam, malahan risiko kehilangan punca pendapatan.
Sementara, reaksi ‘tegas’ dan bentrokan dilakukan terhadap peserta himpunan pro-perubahan, ‘layanan mesra’ pula diberikan kepada peserta himpunan pro Umno-BN, meskipun mereka membawa agenda perkauman sempit, diskriminasi gender dan fahaman ekstrim,” katanya lagi yang juga merupakan Anggota Majlis Pimpinan PKR Pusat dalam kenyataan medianya yang diinboxkan ke dalam facebook ibn bacoks semalam.
Sehubungan itu, beliau turut menegaskan bahawa Keadilan Johor menuntut supaya PDRM mengugurkan tuduhan terhadap kesemua 141 individu yang gambar mereka disiarkan di media sebagai peserta Bersih 3.0 ‘yang dikehendaki’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan