Khamis, 10 Mei 2012

Nur Jazlan Dibidas Berhubung Himpunan TANAH

Oleh ibn_bacoks

JOHOR BAHRU – Pemilik UDA Holdings Berhad, Datuk Nur Jazlan Mohamed dibidas berhubung kenyataannya yang menyifatkan penganjur himpunan Tanah Rakyat yang diadakan di premis miliknya di Plaza Angsana sabtu lalu satu cubaan mencetuskan suasana provokasi di kalangan orang Melayu.

Menurut Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan (DPPK) Pontian, Ustaz Mohd Faizul Hakim Ahmad,  Jazlan pernah menyarankan kepada pihak berkuasa agar membenarkan perhimpunan aman BERSIH diadakan kerana dakwanya ia tidak memberi kesan kepada perkembangan politik negara sebaliknya perkara yang lebih penting adalah keputusan rakyat dalam pilihan raya umum (PRU) kelak.

Namun, berbeza ketika Himpunan TANAH diadakan di premisnya pula, pendirian Jazlan dilihat bercanggah berhubung soal perhimpunan aman.

”Beberapa minggu sebelum Himpunan TANAH diadakan Datuk Nur Jazlan dalam kenyataannya di Sinar Harian menyebut, Benarkan BERSIH diadakan. Dia dakwa penganjur BERSIH tidak memberi kesan terhadap perkembangan Politik negara

”Sedangkan, Himpunan TANAH tidak melanggar peraturan dan ganggu ketenteraman awam. Notis pemakluman kepada pihak berkuasa telah diberikan.

”Peniaga-peniaga mendapat keuntungan berlipat kali ganda kerana kehadiran pengunjung luar biasa pada hari itu. Bahkan, tiada kekacauan. Manakala pihak berkuasa bertugas dalam keadaan baik dan terkawal,” tegas Faizul lagi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Jazlan di Sinar Harian pada 7 Mei lepas yang membidas penganjur TANAH yang mengadakan himpunan di pekarangan premisnya sabtu lepas.

Jazlan dilaporkan berkata, penganjur terbabit juga disifatkan tidak menghormati undang-undang dan hak UDA sebagai pemilik tanah.

Sementara itu, Faizul turut mempertikaikan sumber yang diperolehi oleh Jazlan apabila menyebut peserta himpunan terbabit bukan daripada kalangan masyarakat setempat adalah tidak tepat.

”Hal ini kerana antara wakil yang berucapa semasa perhimpunan adalah mangsa kepada Kampung-kampung Setinggan sekitar Johor Bahru.

”Nyata, Jazlan tersilap menerima maklumat daripada orang-orangnya berkenaan kenyataannya iitu,” jelas Faizul lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan