Sabtu, 19 Mei 2012

Azab Menanggung Bau Busuk ; PAR Benut Terima Aduan


Oleh ibn_bacoks

PONTIAN – Akibat tidak mampu menahan bau busuk setiap hari penduduk di antara Kampung Parit Hassan dan Parit Sungai Besar Benut dekat sini, mengadu hal kepada Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut pada masalah yang sedang mereka hadapi.

Menurut Penyelianya Ustaz Atan Gombang, pihaknya menerima aduan berkenaan air parit yang tidak mengalir dengan sempurna akibat pintu air yang sudah usang dan kedudukannya lebih tinggi berbanding aliran air.

Dakwa penduduk kata Ustaz Atan, parit sepanjang kira-kira lima kilometer mengalami masalah pengaliran dan bergantung kepada cuaca panas sepenuhnua bagi memastikan air parit kering.

Seorang penduduk yang ditemui, Mohd Rizal Armar, 32, berkata air yang tidak mengalir itu disebabkan masalah pengaliran yang tidak lancar menyebabkan air parit menjadi hitam dan berlumut pada permukaan selain berminyak dan mengeluarkan bau busuk.

Katanya, antara kampung lain yang terlibat seperti Kampung Parit Hasan, Parit Sungai Besar, Parit Jalan Suradi, Parit Stan dan Parit Satu serta beberapa buah kampung lain di sekitarnya mengalirkan air ke parit besar itu.

”Semasa hari hujan, bau busuk ini dapat dihidu sehingga ke rumah penduduk dan ia amat mengganggu kehidupan penduduk di sini. Banjir kilat juga kerap berlaku apabila musim hujan akibat air yang tidak dapat mengalir.

”Banjir kilat yang berlaku dua minggu lepas menenggelamkan kawasan kebun sawit dan pisang yang berada berhampiran parit,” katanya lagi.

Sehubungan itu, sebagai langkah seterusnya satu jawatankuasa bertindak ditubuhkan penduduk bagi mendesak pihak terbabit menyelesaikan masalah mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan