Rabu, 23 Mei 2012

Isu Muzakarah : UMNO Ibarat Muka Yang Tidak Tahu Malu



Oleh ibn_bacoks

KULAIJAYA – UMNO disifatkan seperti ‘Muka yang tidak tahu malu’ oleh YB Sallahuddin Ayub, Naib Presiden PAS berhubung soal muzakarah yang hebat diperkatakan di media-media massa akhir-akhir ini.

Katanya, muzakarah boleh diadakan bagaimanapun waktu yang sesuai untuk dibincangkan adalah selepas Pilihan raya Umum (PRU 13) nanti.

Sallahuddin mendakwa, sejak sekian lama PAS membuka ruang perbincangan dan musyawarah bagi menyelesaikan masalah berkaitan umat Islam namun UMNO memberikan sambutan dingin kepada pelawaan itu.

”(Walaupun) Dahulu kita ajak muzakarah dan debat kerana mereka yakin PAS tidak boleh pergi (tidak akan mendapat sokongan rakyat).

”Hari ini, orang Cina bukan setakat pakai baju malah bendera PAS sekali. Ini yang menakutkan mereka,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan pada perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS Negeri Johor kali ke 40, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Dr Boo Cheng Hau, Ketua Pembangkang DUN Johor, Nazri Ismail, Ketua AMK PKR Johor.

Akhbar sebelum ini menyiarkan isu muzakarah apabila Tuan Guru Hj Hadi Awang, Presiden PAS ditanya mengenai dakwaan mengatakan PAS tersasar dari perjuangan asal dan kemudiannya bertegas parti itu bersedia ‘membuka pintu’ memberi penjelasan kepada mana-mana pihak.

Bagaimanapun, isu ini telah membuka mata banyak pihak terutamanya UMNO sehingga ia menjadi satu perbincangan hangat dan pertikaian mutakhir ini.

Dalam pada itu, Hj Abdul Hadi dalam kenyataan semalam menegaskan perkataan muzakarah adalah perbincangan atau penjelasan namun ia telah disalah tafsir oleh sesetengah pihak bahawa PAS mahu bermuzakarah dengan UMNO.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan