Selasa, 15 Mei 2012

HARI GURU : Penganiayaan Kepada Guru Akan Dibela

Oleh ibn_bacoks

LABIS – Mutakhir ini terlalu banyak aduan yang diterima oleh Jawatankuasa Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (PENDIDIK) berkaitan kes penganiayaan yang melibat warga pendidik dari pelbagai sektor perkhidmatan pendidikan.

Menurut Presidenya, Cikgu Normala Sudirman, bentuk tindakan yang dilakukan Kementerian Pelajaran secara tidak profesional antaranya dibuang kerja kerana tidak tahan menurut arahan perpindahan yang kerap dan tidak munasabah.

”Selain itu, menukarkan guru jauh dari kediaman dan keluarga atas tekanan politik, dipindahkan ke stesen perkhidmatan berkali-kali dalam tempoh setahun, menempatkan pasangan guru berbeza lokasi dan berjauhan antara satu sama lain.

”Suami dan isteri yang bertanding dalam pilihan raya umum atau kecil dipindahkan sebagal balasan ‘dendam pilihanraya’, dipindahkan ke sekolah lain yang jauh hanya kerana meraikan ADUN PAS yang menziarahi keluarga di rumah, dituduh memakai baju BERSIH 2.0, disyaki aktif berpolitik pembangkang,

”Malah ada yang dipotong gaji (walaupun kes dalam pertimbangan dan rayuan, dinafikan bonus tahunan, tidak dibenarkan masuk ke kelas untuk mengajar dan tidak diberikan jadual waktu mengajar,” tegasnya lagi dalam satu kenyataan.

Dalam perkembangan berkaitan, berdasarkan kajian kes yang dilakukan pihaknya, kes pertama yang melibatkan cikgu Maarof Abdul Mutalib daripada Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tenang Stesen dipindahkan ke Tanjung Pengelih, Pengerang, Johor sejauh 500 kilometer perjalanan pergi-balik atas alasan isteri bertanding dalam pilihan raya kecil Dun Tenang 2011.

”Cikgu Maarof telah ditukarkan selepas isterinya Cikgu Normala Sudirman bertanding dalam PRK Dun Tenang.

”Beliau dipindahkan ke tempat kerja yang baru yang jaraknya lebih 500 kilometer (pergi-balik). Beliau juga telah dikenakan tindakan hukuman berganda ‘double punishment’ iaitu amaran, tindakan tata tertib, dipotong gaji 7 hari bekerja, dinafikan bonus tahun 20111 dan dipindahkan sekolah,” katanya lagi.

Sementara itu, beliau memberitahun PENDIDIK telah menerima tidak kurang daripada 100 aduan yang dirujuk oleh guru-guru yang terlibat dalam masa dua minggu sahaja.

”Kita percaya lebih ramai guru akan tampil mengemukakan aduan dan merujuk kes mereka kepada PENDIDIK untuk mendapatkan pembelaan yang sewajarnya,” katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan