Rabu, 30 Mei 2012

Isu Projek RAPID Di Pengerang ; Lynas ke 2?



Oleh Ibn_bacoks

KULAIJAYA – Sallahuddin Ayub, Naib Presiden PAS membayangkan isu Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan dan Petrokimia atau RAPID bakal meledak dan akan menjadi Lynas ke 2.
Dalam pada itu, kejayaan Dewan Pemuda PAS Negeri Johor (DPPNJ) dengan membawakan isu ini ke tengah boleh memberi melonjakkan sokongan orang Melayu sehingga ke paras 80 peratus kepada Pakatan Rakyat (PR).

”Pemuda telah menjuarai isu tanah dalam masa tiga bulan ini. Kalau berjaya mainkan isu tentang RAPID di Pengerang, ia adalah Lynas ke 2 dan ia boleh melonjakkan sokongan orang Melayu sekitar 80 peratus kepada Pakatan Rakyat (PR),” katanya lagi.

Isu ini mula mendapat perhatian apabila para penduduk menyatakan bantahannya dengan menghantar memorandum kepada Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN), Menteri Besar Johor, Perdana Menteri dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) malahan referendum kepada sidang Parlimen turut dilakukan.

Bagaimanapun, suara rakyat masih tidak diberi perhatian oleh kerajaan negeri dan didakwa kerajaan UMNO lebih berminat dalam menyentuh isu pembangunan dan keuntungan ekonomi negara berbanding nasib dan masa depan penduduk yang masih tiada kepastian.

Malahan, satu badan bukan kerajaan (NGO) yang diberi nama Gabungan NGO Pengerang ditubuhkan bagi menyuarakan bantahan dan membuat lapan tuntutan berkaitan ketelusan dan jaminan hak penduduk.

Antaranya ialah rampas tanah, rampas alam sekitar, rampas budaya, rampas tanah kubur, rampas rumah, rampas wang pampasan, rampas punca ekonomi dan rampas hukum faraid.

Sehubungan itu, satu himpunan telah berjaya diadakan pada 26 Mei lepas di Pekan Sungai Kapal dekat sini bagi mengumpulkan mangsa-mangsa yang tertindas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan