Rabu, 2 Mei 2012

GHANI Syok Sendiri Dengan Slogan Rakyat Didahulukan?



ADAKAH Datuk Abdul Ghani Othman, Pengerusi Barisan Nasional Johor menyedari setelah kenyataannya dibuat dengan menyebut pelbagai pendekataan telah diterjemahkan melalui program atau inisiatif, sedangkan masih ada kampung yang belum menerima prasarana dan kemudahan asas sepenuhnya.
Paling memalukan beliau dilaporkan berkata program tersebut merupakan bukti rakyat didahulu malangnya bagi sebahagian penduduk di Kampung Parit Betong Darat, Parit Sulong yang disiarkan Sinar Harian 24 April lepas meluahkan rasa kecewa apabila terpaksa berhadapan dengan jalan lecak terutama pada musim hujan.
Mereka mendakwa keadaan sedemikian seolah-olah dipinggirkan dan permasalahan itu seperti tidak diendahkan.
Sebelum ini, Ghani turut menegaskan bahawa kerajaannya kini hanya melakukan kerja melebar jalan sahaja kerana 20 tahun dulu sudah diturapnya jalan di setiap kampung di negeri ini.
Bagaimanapun, penduduk di situ mendakwa sudah menanti 20 tahun untuk mendapatkan jalan yang lebih selesa meskipun banyak kali aduan dan permohonan sudah diajukan kepada pihak berkenaan.
Malah penduduk turut mendakwa bagaimana di kawasan lain yang boleh dinaik taraf dengan segera dan hal ini telah menimbulkan kehairanan yang berpanjangan.
Bukan itu sahaja, mereka juga bimbang apabila laluan berkenaan tidak disediakan kemudahan lampu jalan, di mana keadaan itu boleh mengundang bahaya kepada penggunanya.
Sikap syok sendiri Ghani nyata memakan diri lebih-lebih lagi Datuk Seri Mohd. Shafei Apdal sebelum ini pernah melabelkan Johor adalah antara negeri ‘termaju’ apabila mendakwa kampung pedalaman sudah ada jalan berturap dan kenderaan masing-masing untuk menjalankan rutin harian.
Soalnya, siapa yang ditipu atau yang berbohong apabila kenyataan seperti ‘Sepanjang tiga tahun Perdana Menteri menerajui kepimpinan negara dengan pelbagai pendekatan pendekataan telah diterjemahkan melalui program atau inisiatif dan ia adalah bukti rakyat didahulukan’ dibuat?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan