Selasa, 15 Mei 2012

Pak Ungku Santuni 6 Orang Dalam Masa Sejam

Oleh ibn_bacoks

PONTIAN – Kegigihan dan kesungguhan Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Pulai Sebatang, Dr Ungku Mohd Noor Ungku Mahmood membela rakyat terbanyak diterjemahkan dengan program turun padang setelah berjaya menyantuni 6 orang yang mempunyai pelbagai masalah dalam masa sejam di sekitar Pekan Ayer Baloi dekat sini, baru-baru ini.

Kunjungan pertama beliau atau mesra dengan panggilan Pak Ungku bermula jam 5.30 petang itu dengan menapakkan kaki ke rumah Zahrah Isa, 75, yang menghidapi penyakit angin ahmar sejak 11 tahun yang lalu.

Setelah Zahrah melalui pemeriksaan kesihatan secara percuma, Pak Ungku bergegas pula ke Kampung Dalam kerana menerima aduan berkenaan longkang pecah daripada Lua Ser Kiat, 24, yang tidak ditangani pihak terbabit dengan tindakan yang sewajarnya.

Dalam pada itu, beliau turut berkesempatan merawat Lua Kian Seng, 53, yang lumpuh sejak 2 tahun lalu akibat kekurangan kalsium dalam badan menyebabkan tulangnya menjadi reput.

Manakala Zahiruddin Mustafa, 22, orang kurang upaya (OKU) yang tinggal di Jalan Parit Panjang turut disantuni Pak Ungku. Melihatkan saiz badan yang tidak sesuai dengan usianya, ibn bacoks difahamkan dia mengalami gangguan hormon sejak dilahirkan akibat komplikasi darah tinggi dan kencing manis yang dimiliki ibunya sewaktu dia di dalam kandungan lagi.

Pak Ungku yang merupakan mantan Bendahari Perhubungan Negeri Johor amat gembira petang itu kerana tidak putus-putus menerima aduan.

Lokasi di persimpangan jalan ke Parit Panjang sukar untuk dipercayai bahawa sistem pengairan di longkang yang berhampiran dengan jalan tersebut punya bermasalah sejak 15 tahun lalu.

Seorang pengadu yang enggan namanya disiarkan memberitahu parit yang tidak diselenggarakan dengan baik itu telah mengakibatkan banjir kilat paras sekaki dan ia sering berlaku terutaman waktu musim hujan.

Bengang dengan masalah itu, walaupun inisiatif sendiri telah dibuat dengan melakukan kerja-kerja pembersihan, dia meminta pihak terbabit mengambil tindakan segera bagi mengelak pelbagai kerosakan harta benda berlaku.

Seusai sahaja maklumat diambil, seorang lagi pengidap strok disantuni dengan baik. Mohd Fuad Alias, 61, melalui kehidupan yang sukar sejak 6 bulan lalu. Dari raut wajahnya menggambarkan betapa gembiranya kerana dikunjungi rombongan PAR Pulai Sebatang. Dalam tempoh 15 minit berada di rumahnya, dia yang sukar bercakap itu turut tidak mampu berjalan ekoran kaki kanannya yang lumpuh.

Sepetang bersama Pak Ungku turut menginsafkan betapa ramai lagi manusia yang mengharapkan ihsan ramai. Masalah yang diketengahkan ini perlu diambil perhatian segera oleh pihak berwajib.

Pak Ungku dalam kenyatan ringkasnya menyebut ‘masalah longkang yang kecil inipun UMNO tak mampu selesai, apatah lagi masalah negara,’ nyata menggambarkan pimpinan UMNO Bahagian itu syok sendiri dan terpedaya dengan sokongan rakyat yang berpihak kepada mereka padahal rata-rata pengadu yang ditemui sudah berubah serta ada ‘signal’ berbeza sepertimana yang lepas-lepas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan