Sabtu, 21 Januari 2012

UMNO Bagaikan Rumah Usang Yang Ingin Roboh – Pak Ungku


Oleh ibn_bacoks

PONTIAN – ”Dia (UMNO) dianggap rumah usang yang tak boleh dibaiki. Nak usik sana sini akan roboh. Kata Prof Dr Ungku Mohd Noor Ungku Mahmood, Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Pulai Sebatang, Parlimen Pontian.

Hal ini, kerana katanya parti itu kini bergelumang dengan salah laku penyelewengan kuasa sehingga menimbulkan kebencian kepada rakyat.

”Apa yang buat orang marah ialah penyelewengan yang dia buat, rakus, rompak duit, rasuah.

”Ini yang dilihat selepas pilihan raya ke-12. UMNO kalau tak ubah trend ini dia akan musnah. Peringkat awal dia nak ubah tapi tak boleh,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Disamping itu dakwanya lagi, UMNO telah menggunakan isu perkauman dengan harapan mampu meraih semula sokongan.

Sebaliknya katanya lagi, sentimen yang digunakan itu jelas memberi petanda bahawa rakyat khususnya kaum Cina menjauhi mereka.

”1Malaysia dibuat untuk imbangi sokongan orang Cina tapi rupanya meleset. Bantahan pengundi Cina terus melonjak.

”Tadi kawan Cina saya di Taman Universiti, di Skudai kata, memang ada gelombang pada orang Cina muda kecuali pekebun-pekebun sayur (dalam kampung).

”Sebab itu tiba-tiba isu Melayu keluar nak pujuk Cina tak boleh. Peratus sokong Pakatan Rakyat (PR) lebih meningkat. Main isu Melayu, kalau PR perintah raja Melayu-Islam hilang. Melayu berbalah habislah negeri ini.

”Memang ditanamkan kepada orang Melayu. (namun)
Seperti hari Kemerdekaan tak ada orang yang gantung bendera di rumah sebab siapa yang gantung dia orang UMNO. Merdeka UMNO. Orang dah salah tafsir. Ini kebencian orang pada UMNO.

”Dia berhujah. Sama saja Islam-Melayu? Kita lihat isu UMNO, tapi orang tak tengok,” terang beliau lagi.

Beliau yang juga mantan Bendahari Badan Perhubungan PAS Negeri Johor itu yakin bahawa UMNO akan membubarkan Parlimen setelah memperlihatkan strategi yang disusun dengan pelbagai cara itu benar-benar berpihak kepada mereka.

”Dia memang yang lepas-lepas macam itu.
Pelbagai cara dia akan buat contoh di Lembah Pantai, pengundi bertambah dia yakin tempat ini dia menang, dia bubar,” tambahnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan