Isnin, 16 Januari 2012

Pejuang Islam Malaysia Sama Nilai Pahalanya Dengan Di Palestin


Oleh ibn_bacoks

PONTIAN – Para ahli gerakan Islam PAS yang berjuang untuk memartabatkan Islam di dalam negara ini dianggap sama nilainya dengan mujahidin di Palestin. Kata Ustaz Atan Gombang, Pengelola Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut.

”Kita bagi bantuan (Aktiviti kebajikan). Itu berjuang sesuaikan dengan waqie (suasana) di Malaysia (pendekatan aman). Ia sama (nilai) dengan darah (mati syahid) seperti di Palestin.

”Kita terjemahkan atas kemampuan yang kita miliki,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Simpang Renggam berkata, Allah SWT tidak akan menzalimi hambaNya dengan pelbagai bebanan tugas kerana mengetahui tahap kemampuan yang dimilikinya.

Justeru, adalah disarankan supaya penyenaraian tugas perlu dilakukan sehingga kepada menunjukkan tingkah laku yang baik juga merupakan jihad dalam Islam.

”Ini (budi pekerti mulia) paling asas. Berorganisasi politik untuk memudahkan kerja.

”Semua gerak kerja tidur, makan contohnya adalah jihad dan akan mendapat pulangan pahala daripada Allah.

”Paling simple hantar bantuan. Paling penting, rekodkan secara terperinci, adakah pengundi atau tidak.

”Allah lihat kerja itu akan beri pulangan. Para malaikat akan bersama memberi kemenangan. Kita beri satu, Allah balas beribu,” terang beliau lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapannya di program kuliah maghrib di Dun Benut, dekat sini, baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan