Sabtu, 7 Januari 2012

NABI SAW Amalkan Politik ‘Litaarafu’


Oleh : ibn_bacoks

PONTIAN – Junjungan besar baginda Muhammad SAW yang mendirikan negara Islam Madinah telah menggunakan pendekatan politik ‘litaarafuu’, kata Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Menurutnya, ‘litaarafuu’ memberi makna perkongsian hidup dalam satu masyarakat yang berbilang kaum bagi mewujudkan suasana saling-kenal mengenali dan faham memahami antara satu sama lain.

Pendekatan ini digunakan katanya sewaktu Baginda SAW memperkenalkan dua institusi sebagai pelopor kepada penyatuan masyarakat kepelbagaian bangsa dan agama pada awal hijrah iaitulah Masjid dan Pasar.

”Nabi SAW berpolitik ‘Litaarafu’. Di Madinah buat Masjid dan Pasar,” ujarnya pada satu program ceramah umum di Perkarangan Markas Unit Peti Undi (UPU) Parit Betak, Dun Benut, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama Hj. Raden Sarobo Pono, Yang Dipertua PAS Kawasan Pontian, Ustaz Mohd. Faizul Hakim Ahmad, Ketua Dewan Pemuda PAS Pontian.

Sementara itu, beliau turut mempersoalkan dimanakah kewajarannya bagi UMNO yang masih ingin mempertahankan undang-undang yang langsung jauh menepati ajatan Islam sebenar sedangkan pada masa yang sama menuduh PAS sudah lari dari perjuangan sebenarnya.

Katanya lagi, PAS sehingga kini tetap konsisten dalam memperjuangkan akidah dan hak kepentingan rakyat negara ini.

”Siapa yang mensyariatkan agama? 3/5/6 – ini syariat UMNO. Jangan tak, terlalu lancang mulut kata PAS menyeleweng. PAS sudah 53 tahun tetap pertahankan akidah umat,” tegas beliau lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan