Isnin, 23 Januari 2012

Santuni Kaum Tionghua, Lambang keharmoniaan Masyarakat Majmuk : Cikgu MALA


LABIS – Bekas Calon PAS bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kawasan Tenang menjelaskan bahawa suasana semangat muhibbah antara kaum di Malaysia jelas menyerlahkan lambang keharmonian masyarakat majmuk di Malaysia apabila pihaknya menyantuni Kaum Tionghua dengan memberikan buah limau, Kad Tahun Baru Cina dan Risalah Buku Jingga di Pekan itu, dekat sini, baru-baru ini.
Katanya lagi Edaran kad Tahun Baru Cina pada 17 Januari lalu turut disertai bersama Pn. Natrah Ismail, Ketua Wanita Keadilan Johor telah mendapat Respon yang baik daripada masyarakat Cina.
Beliau turut menyatakan penghargaan kepada mereka yang terlibat diatas kesungguhan yang dipamerkan itu memberi makna bahawa PAS tetap meraikan dan mengiktiraf masyarakat Tionghua sebagai sebahagian daripada kelompok rakyat yang mendiami bumi Malaysia ini.
“Keluhuran budi menambat hati, kesungguhan berbakti amat dihargai. Syukran kepada sebahagian Muslimat Pas Kawasan Sekijang yang membuat persiapan menyantuni Kaum Tionghua sempena Tahun baru Cina.
“Masyarakat Tionghua di Malaysia merupakan kelompok kedua terbesar di negara ini dan memberi kesan terhadap politik dan sosial negara. Ubah Sekarang! Selamatkan Malaysia! Tulisan Cina yang berbunyi ” HUAN” yang bermaksud UBAH,” ujarnya lagi.
Beliau dilaporkan berkata menerusi laman sosial facebooknya hari ini, bersempena dengan Tahun Baru Cina yang akan disambut oleh masyarakat Tionghua di Malaysia dan di seluruh dunia minggu ini, mengharapkan hubungan kekeluargaan dapat dieratkan dari masa ke masa bagi menjamin keharmonian bersama.
“Pusat Aduan Rakyat DUN Pemanis ingin mengucapkan selamat menyambut hari kegembiraan tersebut. Perayaan yang turut melibatkan majlis makan besar dalam keluarga besar merupakan satu nilai positif yang juga turut disanjung ajaran Islam.
“Islam juga menggalakkan hubungan kekeluargaan dipereratkan, malah jika sudah memeluk Islam sekalipun, hubungan kekeluargaan tidak pernah putus khususnya dengan kedua ibu bapa mereka.”
terang beliau lagi yang juga merupakan Pengerusi Hal Ehwal Parlimen dan DUN Dewan Muslimat Pas Negeri Johor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan