Ahad, 3 Jun 2012

Hutan Simpan Sanglang Diceroboh?



Oleh Ibn_bacoks

PONTIAN – ”Bila Orang kampung teroka. Jadi orang U**O masuk. Dia join dengan satu syarikat kolam udang berpengkalan di Johor Bahru 2003.

”Syarikat beli secara sulit dengan berbincang dengan Pejabat Tanah. Dibagi pampasan RM70,000. RM30,000 diberi peneroka, RM35,000 bagi orang U**O. Projek usahasama.

”2003 syarikat kolam udang masuk tebang bakau, ceroboh tanah simpan atau rizab laut,” dakwa seorang penduduk Ismail Nordin, 61, ketika ditemui media ketika melakukan tinjauan ke Hutan Simpan Kekal, Kampung Sanglang Benut, dekat sini, baru-baru ini.

Ismail yang juga bekas Jawatankuasa kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) berkata pihaknya telahpun mengajukan permasalahan ini pada mesyuarat JKKK bagaimanapun tiada perkembangan positif yang diterima.

”Setiap masalah nelayan saya ajukan tapi tidak jalan kerana projek ada sangkut paut dengan mereka.

”2005 Exco Kerajaan negeri bermesyuarat untuk dikekalkan hutan simpan daripada Bagan ke Tanjung Piai. Bagaimanapun, saya kesal projek masih diteruskan,” katanya lagi.

Beliau yang juga Ketua Komuniti Nelayan Sanglang kesal dengan tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab itu kerana ia mengakibatkan kerugian besar kepada para nelayan.

”Kesalnya, khazanah bertahun-tahun, kalau nak tanam balik, kalau umur macam kita (tua) tak kan jumpa.

”Kesannya, pendapatan terjejas. Hutan bakau ada kaitan dengan nelayan. Disamping itu, ia merupakan tempat penampan bagi gelombang dan ombak. Mata pencarian terjejas kerana lokan dan siput sudah berkurangan,” katanya lagi.

Sementara itu, dakwaan Ismail berhubung soal pencerobohan ini, Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Pulai Sebatang telahpun ajukan kepada Jabatan Pengairan dan Saliran daerah Pontian.

Agensi terbabit dilaporkan berkata hasil siasatan yang telah dijalankan mendapati kawasan tersebut bukan rezab JPS.

Difahamkan, lokasi terbabit adalah milik Marine Farms Sdn Bhd yang telah diberi hak milik oleh Pejabat Tanah Pontian dengan Nombor PTD 10012 HS (D) 10931 seluas 120.0.00 ekar.

Bagaimanapun, pihak Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Pulai Sebatang akan mendapatkan penjelasan daripada agensi terbabit bagi merungkai kemelut yang dihadapi penduduk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan