Khamis, 21 Jun 2012

Belum Reda dengan Hijau, Kini Oren Bakal Menyinga

Blog Ibn75.wordpress.com

JOHOR BAHRU – Belumpun reda dek bahang kepanasan dari Himpunan Hijau Ke Putrajaya, sekali lagi ada pihak akan terganggu ‘tidur’nya apabila satu himpunan secara besar-besaran akan dianjurkan dalam waktu terdekat ini.

Kali ini, nyata memberikan gambaran bahawa ‘garam’ dan ‘botol’ yang dijadikan alasan buat pihak yang punya ‘kuasa’ sebagai cara untuk menggulingkan orang yang ber’kuasa’ tidak melunturkan atau alasan untuk memperlahankan gerakan apa yang dipanggil ‘demo jalanan’.

Mazlan Aliman, Ajk PAS Pusat membayangkan bahawa satu perhimpunan besar-besaran akan dianjurkan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) yang dijadualkan diadakan pada 14 Julai ini di Kuala Lumpur.

Beliau yang juga pengerusinya berkata, Himpunan yang diberi nama Himpunan oren itu akan disertai lebih 20,000 orang sebagai usaha menghalang penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia.

Disamping itu, perarakan itu turut dibuat dengan penyerahan memorandum bagi memohon campur tangan Yang Di Pertuan Agong.

Mazlan berkata, peserta akan berkumpul di luar masjid Wilayah Persekutuan di Jalan Duta dan berarak menuju Istana Negara yang baru, di situ bermula jam 2 petang.

Malah, Tuan Guru Dato’ Hj Abdul Hadi Awang, Presiden PAS dijangka akan mengetuai perarakan itu, termasuklah dikalangan badan budan kerajaan (NGO) kerana surat undangannya sudahpun dihantar.

”Peguam kami kini di persiapan terakhir untuk menghalang penyenaraian ini, termasuk memohon injunksi mahkamah kerana kita telah guna pelbagai cara bagi menghalang FGVH disenaraikan.

”Kami mahu kerajaan memikirkan semula penyenaraian ini yang melibatkan 97 peratus orang Melayu,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan