Rabu, 13 Jun 2012

‘Karut’ Tangguh Haji Untuk PRU, Ia Pemikiran Sekular – Ust Azam



Oleh Ibn_bacoks

MERSING – Ustaz Azam Razak, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor membidas kenyataan yang menganggap ‘karut’ dengan menangguh bagi menunaikan haji sebagai memberi laluan kepada perjalanan proses pilihan raya (PRU) 13 adalah pemikiran daripada UMNO.

Ustaz Azam turut menyifatkan kenyataan sedemikian nyata sealiran dengan fahaman sekular yang memisahkan agama dengan urusan pemerintahan negara.

”Ada orang mempertikai saranan Ketua Penerangan PAS PUsat, Ustaz Dato’Tuan Ibrahim Tuan Man agar ahli PAS menangguhkan pergi Haji kerana menghadapi PRU 13

”Dia kata saranan itu karut. Kerana PRU nak tegakkan politik bukan nak tegakkan agama. Bagi saya itu adalah pemikiran UMNO yang memisahkan politik dari agama,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Ustaz Azam berkata demikian sebagai mengulas arahan penangguhan untuk menunaikan haji yang dikeluarkan oleh Ketua Penerangan PAS Pusat sebelum ini khusus kepada ahli-ahli PAS yang terlibat secara langsung dengan jentera parti, bukannya kepada semua ahli.

Ustaz Dato’ Tuan Ibrahim dilaporkan berkata, arahan itu lebih tertumpu kepada calon-calon, wakil calon, pengarah pilihan raya dan mereka yang terlibat secara langsung dengan jentera parti.

Bagaimanapun, Pesuruhjaya PAS Pahang itu turut menegaskan bahawa menjatuhkan kerajaan yang penuh rasuah dan zalim juga merupakan satu kewajipan kepada umat Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan