Selasa, 19 Jun 2012

PENDIDIK Peringkat Johor Berjaya Dilancarkan


Blog Ibn75.wordpress.com

JOHOR BAHRU – Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (PENDIDIK) peringkat negeri Johor berjaya dilancarkan oleh Dato’ Dr Mahfodz Mohamed, Pesuruhjaya PAS Negeri Johor baru-baru ini.

Majlis yang diadakan di Hotel Sri Malaysia, Johor Bahru itu turut disertai seperti Dato’ Hj Abu Bakar Chik, Exco Pendidikan PAS Pusat, Ustaz Abdullah Hussin, Ketua Dewan Ulamak PAS Johor, tokoh-tokoh pendidik, warga pendidik di Johor.

Antara misi badan bukan kerajaan (NGO) itu adalah bertekad menangani isu-isu pendidikan negara dengan cara yang profesional dan bijaksana dengan memaksimumkan penerangan, perkhidmatan dan latihan menerusi peranan setiap unit yang ditubuhkan.

Menurut Presidenya, Normala Sudirman, PENDIDIK bertujuan menjadikan persatuan sebagai wacana dan wahan diskusi yang aktif untuk memastikan hala tuju pendidikan negara berada pada landasan yang betul dan selamat.

”Selain itu, meningkatkan ahli dan anggota mengenai isu-isu pendidikan, isu-isu berkaitan nasib, kebajikan dan pembelaan anggota guru yang berada dalam sisitem pendidikan nasional,” ujarnya lagi.

Sehubungan itu, beliau yang juga Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Pemanis menambah, kewujudnan PENDIDIK diharap dapat mengubah landskap pendidikan negara menerusi tugas dan amanah yang digalas oleh persatuan tersebut.

”Malah, PENDIDIK mampu menjadi wadah yang bermanfaat untuk para guru dan pendidik dan mewakili suara guru serta pendidik seluruh Malaysia.

”PENDIDIK juga diharap pada suatu hari nanti menjadi badan profesional yang boleh didaftarkan sebagai pertubuhan yang sah.

”PENDIDIK juga suatu hari nanti diharap boleh membuka keanggotaan kepada ahli-ahli bukan PAS sebagai ahli bertaraf ‘affiliate’ atau ‘keanggotaan bersekutu’ kepada guru yang bermina menjadi ahli atau bergabung dengan persatuan PENDIDIK,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan