Ahad, 10 Jun 2012

Kolam Udang Jejas Pendapatan Nelayan



Blog Ibn75.wordpress.com
PONTIAN – Komuniti Nelayan Sanglang mendakwa pendapatan mereka terjejas ekoran pembinaan beberapa kolam udang di kawasan berhampiran hutan simpan kekal di sini.
Ketuanya, Ismail berkata mata pencarian mereka yang semata-mata dengan menangkap ikan di laut terjejas sehingga 50 peratus.
Disamping itu, aktiviti mencari lokan dan siput yang menjadi mata pencarian sampingan semakin susut ekoran eko sistem di kawasan itu yang turut terjejas.
”Pendapatan sampingan dengan mencari lokan, siput dan kerang bolehlah RM1000 sebulan. 50 peratus pendapatan jatuh malah pendapatan sampinganpun tiada. Pendapatan RM60 sehari kalikan dengan 10 hari mencari. Kalau sebulan RM600,” ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.
Sehubungan itu, pihaknya mengharapkan supaya pihak berwajib turun padang sekaligus menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh kaum nelayan di situ.
”Saya adalah Ketua Komuniti Nelayan Sanglang mahu kekalkan hutan apa yang diputuskan exco (kerajaan negeri). Tutup kolam. Bila kami tentang, dia tutup satu baris.
”Pelik, kenapa kolam dibina di tempat yang digazetkan hutan simpan kekal. Kami mempunyai 70 orang anggota. 20 yang aktif sebagai nelayan pantai. Bagaimanapun, pendapatan kurang lalu terpaksa cari kerja lain.
”Berkenaan dengan kolam udang pula ada dua masih beroperasi. Sudah 9 tahun masih diteroka. Persoalan ini masih berlanjutan tanpa sebarang tindakan dan penyelesaian.
”Disamping itu, masalah lumpur telah menjejaskan nelayan. JPS (Jabatan Pengairan dan Saliran) hanya gali dan buang kat tepi. Kalau air pasang, dia masuk balik. Ini tidak selesaikan masalah,” katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan