Selasa, 12 Jun 2012

PAR Permas Terima Aduan Berkaitan Mykad



PASIR GUDANG – Gara-gara tidak mempunyai Mykad (kad pengenalann), Mohammad mendakwa anak perempuannya tidak dibenarkan mengikuti pembelajaran di sebuah sekolah di daerah ini.
Lebih membebankan, sebarang aduan sudah diajukan kepada pihak berwajib malangnya tiada perkembangan positif diterima bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Berikutan dengan itu, Mohamad yang berasal dari Sabah itu telah menjadikan Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Permas, Syed Othman Syed Abdullah sebagai tempat rujukan dengan harapan pihak yang bertanggungjawab membuka mata kepada kes tersebut.
”Saya tidak menyalahkan pihak sekolah dalam hal ini. Cuma apa yang saya kesalkan ialah kegagalan pihak tertentu dalam mengeluarkan surat beranak dan kad pengenalan anak saya sehingga menimbulkan kesulitan seperti ini.
”Hanya anak saya yang sulung ini sekarang dah berumur 16 tahun yang belum selesai. Manakala empat lagi anak sayha sudah memiliki surat beranak masing-masing kerana mereka lahir di Johor kecuali anak perempuan saya yang ini sulung lahir di Sabah,” katanya dalam satu kenyataan yang dipetik dari blog syed-othman.blogspot.com.
Mohamad yang kini bermastautin di Johor selama 18 tahun itu turut memberitahu pihaknya sudahpung mengemukakan permohonan dan penjelasandi pejabat Jabatan Pendaftaran Negara cawangan Pasir Gudang, bagaimanapun jawapan yang diberikan tidak mengembirakan keluarga malang terbabit.
”Bayangkanlah, setiap kali saya membuat susulan di JPN Pasir Gudang. Mereka akan mengatakan ‘tunggu’ ataupun menyuruh saya membuat rujukan JPN Putrajaya. Walaupun penat, namun saya tetap berusaha lagi.
”Saya betul-betul tidak tahu mahu buat apa lagi. Semua dokumen yang lengkap sudah diserahkan. Semua perkara yang diarahkan pun saya sudah lakukan. Tetapi jika saya membuat susulan berkenaan hal ini, sama ada mereka tetap memberikan jawapan yang sama iaitu ‘tunggu’. Jadi apa lagi yang perlu saya buat? Tak kanlah nak duduk diam dan tunggu saja! Gelaplah masa depan anak saya nanti,” tambahnya lagi.
Sehubungan itu, Mohamad turut menaruh harapan agar pihak berkenaan memandang serius kesnya itu.
”Sudahlah wang, tenaga dan masa habis dilaburkan semata-mata untuk mendapatkan kad pengenalan anak saya. Tambah sakit hati lagi bila terasa diri menjadi pelarian di bumi sendiri. Jadi, kepada pihak yang mempunyai autoriti dalam hal ini, tolonglah. Tolonglah saya,” katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan