Rabu, 20 Jun 2012

Aduan kepada Biro Pengaduan Awam Akan Dibuat



Blog Ibn75.wordpress.com

PONTIAN – Program Dialog Kemasyarakatan anjuran bersama Pusat Aduan Rakyat (PAR) Pulai Sebatang dekat sini memperlihatkan kegagalan agensi kerajaan tertentu untuk hadir meskipun surat jemputannya telah diedarkan.

Menurut Pengarah Program, Ibrahim Abdul Rahman, berikutan dengan tindakan itu pihaknya akan membuat aduan kepada Biro Pengaduan Awam sebagai langkah awal bagi mengelak kejadian seperti itu tidak berulang pada masa depan.

Difahamkan, penganjur turut mengundang ahli Parlimen Pontian, YB Ahmad Maslan, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulai Sebatang dan Benut bagaimanapun mereka tidak hadir.

”Antara agensi Kerajaan yang tidak hadir ialah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), DO, Pejabat Tanah dan beberapa agensi terbabit,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian pada majlis Ramah Mesra dan Dialog antara masyarakat dengan pemimpin dan agensi kerajaan di Kampung Sri Dungun, Pontian Besar, Pontian dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Dr Ungku Mohd Noor Ungku Mahmood, Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Pulai Sebatang, Dr Mumazaini Misri, Timbalan Yang Dipertua PAS Pontian, Hj. Arif Yaakob, Ketua Kampung Mukim 3.

Pada majlis yang sama, para penduduk telah membangkitkan isu seperti proses penempatan semula Kampung Sri Dungun, Isu pencerobohan Hutan Simpan Kuala Sanglang, Benut, isu jenayah dan isu kebajikan.

Terdahulu, penganjur berjaya mengumpulkan wakil-wakil agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat dan  Polis Diraja Malaysia (PDRM). Manakala wakil badan bukan kerajaan (NGO) pula terdiri daripada Jaring, Sahabat Alam Sekitar (SAM), Komuniti Nelayan Sanglang, Teras Keupayaan Melayu (TERAS), Badan Bertindak Kampung Orang Asli Mahkota Pontian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan