Khamis, 1 Disember 2011

'PERSEPSI' Perlu Dibentuk Jika Mahu Menang PRU-13 : Mat Sabu


Oleh : ibn_bacoks

AYER HITAM - Menjelang Pilihan raya Umum ke -13 'persepsi politik' harus dibina dan dibentuk supaya rakyat berasa yakin dengan pemerintahan Pakatan Rakyat (PR), kata Tn. Hj. Mohammad Sabu, Timbalan Presiden PAS.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya ketika melancarkan Himpunan Jentera Pilihan raya peringkat negeri Johor, di Pekan Ayer Hitam, dekat sini, ahad lepas.

Beliau berkata, kaedah memperkenalkan calon bukan lagi prioriti yang boleh menyumbang kemenangan sebaliknya ia merupakan tambahan dan pelengkap ke arah itu.

''Menjelang Pilihan raya ke 13, persepsi politik, tanggapan penting. Pandangan perlu dibentuk menjelang PRU, tapi bukan syarat pertama (seperti)dalam soal perkenalkan calon.

''Ada YB (wakil rakyat) di Selangor. (Pengundi) tak kenal, (boleh) menang!'' ujarnya lagi.

Oleh yang demikian, beliau menegaskan bahawa selagi negara ini terus diperintah oleh BN maka negara ini bakal menuju ke arah kemuflisan dan ini antara perkara besar yang harus diberi penumpuan oleh petugas PAS.

''Calon perlu tapi bukan perkara utama mencapai kemenangan. Itu (faktor) tambahan.

''Antara perkara besar, bila BN (terus) perintah, bankrup. Wiridkan (beri penerangan). (bila menang) saya tak mahu menjadi Menteri (bila) negara (jadi) bankrup!'' katanya lagi dengan nada sinikal dengan disambut gelak ketawa hadirin.

Disamping itu, beliau turut menerangkan beberapa ciri lagi yang dikenal-pasti merupakan kekuatan Barisan Nasional supaya formula dicari bagaimana ingin mengimbanginya.

''Selepas PRU 2008, aliran kajian penduduk (kawasan) bandar dan separa bandar menyokong Pakatan Rakyat).

''(maka) tugas paling berat perlu diambil alih, terletak pada bahu PAS dan PKR kerana kekuatan BN bergantung kepada empat sumber dan komponen.

''Pertama, kaum bumiputera luar bandar. Kedua, kawasan FELCRA dan FELDA. Ketiga, undi Pos. Keempat, bumiputera Sabah dan Sarawak.

''Kenapa (kawasan) bandar di Sabah dan Sarawak BN tak boleh menang?,'' soalnya lagi.

Justeru itu, beliau menambah lagi bahawa PAS perlu lebih mengambil perhatian kepada kawasan yang menjadi kekuatan BN, manakala peluang untuk memenangi hati rakyat sewajarnya digerakkan semaksimum yang mungkin.

''(kerana) empat sumber (kekuatan BN) ini PAS banyak bertanding,'' jelasnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan