Sabtu, 3 Disember 2011

Perubahan Akan Dimulai Pada Sebelah Pantai Barat JOHOR : DSAI


Oleh : ibn_bacoks

AYER HITAM - Pilihan raya Umum (PRU) ke-13 akan memperlihatkan satu lagi kejutan buat UMNO-Barisan Nasional dengan gelombang perubahan itu dipercayai bermula dari pantai barat, kemudian ke bahagian tengah dan seterusnya akan merebak ke seluruh negeri Johor.

Keyakinan itu telah ditegaskan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, Ketua Umum Parti KeAdilan Rakyat (PKR) dengan katanya tinjauan beliau dalam beberapa siri ceramahnya sebelum ini seolah-olah membenarkan apa yang didakwa kerana kehadiran yang begitu ramai walaupun berada di tempat kubu kuat UMNO.

Malahan pula, kehadiran beliau disifatkan satu mala petaka buat UMNO ekoran pelbagai halangan yang dihadapinya dengan harapan ceramahnya gagal diadakan.

''Kat Rengit (sebelum ini). Ini (seperti) perang Iraq? FRU (halang) tak boleh pergi. Tapi sekarang saya tengok sambutan banyak tempat.

''Bermula pantai barat Johor (hingga) masuk ke (sebelah) tengah!'' terangnya lagi.

Beliau menambah lagi dengan keyakinan yang tidak putus-putus berbekalkan sejarah negeri Johor ini, dimana kelahiran tokoh-tokoh besar adalah dari negeri tersebut sebagai analogi bahawa kemunculan perubahan itu bakal mengubah landskap politik tanah air.

''Johor tengah tenat (bagi UMNO) sekarang. Kita bagi kejutan. Johor adalah negeri untuk PRU ke13 dalam membantu buat kejutan sejarah dan ubah landskap politik negara kita.

''Kelahiran Sri Lanang, penulis sejarah Johor, Tok Haji, seorang tokoh besar dan ramai lagi kelahiran dari Johor. Saya yakin (akan berlaku kejutan),'' ujar beliau lagi.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada satu majlis ceramah di Pekan ini, dekat sini, baru-baru ini.

Beliau berkata lagi, UMNO yang sudah 54 tahun memerintah telah dihinggapi penyakit 'keangkuhan kuasa' bagaimanapun terlalu sukar untuk diperbaiki.

Sehubungan itu ujarnya lagi, bagi menyelamatkan rakyat daripada menerima tempias yang sama adalah disaran dengan mengundi Pakatan Rakyat dalam PRU 13.

''Keangkuhan kuasa, sudah rosak. UMNO tidak boleh diperbaiki lagi. Nak selamat, benamkan UMNO,'' tegas beliau lagi.

Dalam perkembangan berasingan, beliau berkata diatas semangat hijrah iaitu yang dipanggil 'perpindahan' bukanlah sekadar perpindahan biasa seperti pandangan kebanyakan.

Sebaliknya, kata beliau lagi sewajarnya dilakukan dengan meninggalkan perkauman sempit manakala melenyapkan fahaman itu selain sunnah Nabi saw ia juga merupakan satu pembebasan dalam erti kata yang sebenar.

''Madinah (sebelum hijrah) kubu Jahiliyyah. Mekah, kubu fahaman perkauman sehingga dibebaskan (oleh Baginda saw),'' katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan