Isnin, 5 Disember 2011

Dua Petanda ‘Perubahan’ Di JOHOR Telah Dikenal-pasti


Oleh : Ibn_bacoks

AYER HITAM – Tuan Guru Dato’ Seri Hj. Abdul Hadi Awang, Presiden PAS menegaskan perubahan boleh berlaku setelah dua perkara yang dikenal-pasti berupaya menyumbang kemenangan kepada Pakatan Rakyat (PR) di Johor.

Menurutnya, kejayaan PAS yang telah memenangi dua kerusi di peringkat DUN sebelum ini membuktikan bahawa parti itu mampu bersaing dengan UMNO walaupun kononnya ia berada di kubu kuatnya.

Malahan pula, kemunculan PAS yang dahulu cukup asing bagi rakyat Johor sehingga setiap kali majlis penerangan dilakukan, didapati ia tidak mendapat sambutan bahkan masyarakat sendiri menolak tokoh kelahiran negeri ini.

Namun hari ini katanya, keadaan seperti itu sudah tiada lagi sebaliknya rakyat sentiasa dahagakan penerangan ekoran kehadiran yang ramai pada setiap majlis ceramah yang dianjurkan.

”Kita berjaya tembusi Johor kubu kuat UMNO. Dulu tokoh Johor Khalijah Sidek Pesuruh jaya Johor, bertanding di Marang, jadi Ahli Parlimen.

”Dulu tokoh Johor ditolak orang Johor sendiri. Hari ini, kita boleh (menang) masuk Johor.

”Tahun 60 an, (bila) datang ceramah. Penceramah lebih ramai daripada pendengar,” ujarnya sambil diiringi gelak ketawa orang ramai.

Disamping itu, kehadiran anak muda turut menyuntik dan menggerakkan kesedaran sehingga memberi kegerunan kepada UMNO lalu mencipta pelbagai formula untuk menyainginya.

”Merancang untuk tipu. Bukan tetapi tipu secara pilihan raya. Tipu undi, tipu rakyat, salah guna jentera kerajaan.

”Kita tak putus asa. Dalam perjuangan kita nak Pilihan raya bersih,” tegasnya lagi yang juga Ahli Parlimen Marang.

Beliau berkata demikian dalam satu majlis ceramah sempena Sambutan 60 tahun PAS di sini, baru-baru ini.

Sementara itu, beliau dilaporkan berkata Islam mengajar bumi dan seluruh alam ini milik Allah swt. Oleh yang demikian peraturannya hendaklah dilaksanakan.

Katanya lagi, PAS cuba perkenalkannya dan berjaya menerapkan sistem itu secara adil di Kelantan hasilnya Gerakan Islam itu berjaya memecahkan tembok pemisah dengan bukan Islam.

Bagaimanapun beliau kesal dengan tuduhan PAS diperkudakan DAP sedangkan kerjasama politik hanyalah dalam titik persamaan kemanusiaan, manakala perbezaan pandangan itu haruslah diraikan.

”Rakyat banyak tak faham dan tak dapat maklumat (tentang) banyak perubahan dibuat negeri (yang) diperintah.

”Sekurang-kurangnya tak ada rasuah, tak ambil kesempatan kayakan diri, keluarga dan menantu.

”Ada fitnah, PAS diperkudakan DAP. Tak apa. (apa) yang pelik, UMNO diperlembukan. Ini pelik. Faham-fahamlah. Ini patut sudah sedarkan rakyat Johor,” katanya lagi sebagai mengulas isu penyelewangan wang rakyat berjumlah RM250 juta dilakukan National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) yang didakwa melibatkan syarikat milik Datuk Seri Shahrizat Jalil, Ketua Wanita UMNO.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan