Jumaat, 2 Disember 2011

UMNO Jaga Kepentingann Melayu Hanyalah METOS : Yaakob Sapari


Oleh : ibn_bacoks

PONTIAN - ''Hari ini, (sebuah) metos, hanya UMNO yang boleh jaga (nasib) orang Melayu,'' kata YB Dr Yaakob Sapari, Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Hal ini kerana katanya perbandingan dalam soal pencaiapan orang Melayu di negeri yang diperintah PR jauh lebih baik dengan di bawah BN.

''Johor (didakwa) selamanya di bawah UMNO. Cuba bandingkan aset di Kelantan dengan Johor. (cuba) cari kedai emas di Johor, (milik) orang Melayu. Mana banyak, bagaimana milik Melayu di JB (Johor Bahru) dengan KB (Kota Bharu),'' soalnya lagi.

Sehubungan itu, kata beliau lagi UMNO perlu mengakui bahawa rakyat merupakan 'Tuan' bagi negeri manakala para exco dan Menteri Besar merupakan 'Pengurus' yang menjalankan amanah bagi kepunyaan rakyat.

''Kami hanya tukang amanah jaga hak tuan. Aset-aset kepunyaan rakyat. YB Exco, Menteri Besar bagi urus.

''Macam berniaga. Ada Pengurus. Kalau untung, Pengurus dibayar gaji.'' ujarnya lagi.

Disamping itu ujarnya lagi perolehan dari khazanah negeri harus dipulangkan kepada tuannya iaitu rakyat bukan membolotnya untuk kepentimgan diri dan kroni.

''Apa kesannya, jadi Exco jaga sumber alam, balak, kuari. Kami jaga hasil negeri untuk rakyat.

Sebelum 2008, Selangor hasil pasir 4.7 juta. Tahun ini royalti 16 juta. Anak syarikat untung 40 juta. Kami pulangkan hak kepada rakyat 10 juta.

''Hasil negeri, pulang balik kepada rakyat,'' terangnya lagi.

Beliau yang juga merupakan anak kelahiran Benut itu turut mempertikai kredibiliti pemimpin UMNO yang apabila diberi peluang berkuasa telah mengkhianati amanah rakyat suatu ketika dahulu.

''(kerajaan) Dulu, ada Menteri Besar, 20 juta bawa ke Australia. (kerajaan) sekarang, 20 juta (juga) di Selangor (disalurkan) untuk khairat (kebajikan). Mati dapat RM2500. Di Johor boleh dapat? Habis, kenapa sokong (UMNO) lagi?'' soalnya dengan nada sinikal.

Dalam pada itu, beliau turut meyelar pihak yang menuduh kerajaan negeri akan berada diambang muflis sebaliknya memperlihatkan penerapan konsep Negara Berkebajikan itu memberi pulangan kepada rakyat disamping pendapatan yang bertambah.

''Dulu dia kata, kalau buat (konsep) Negara Berkebajikan bangkrup negeri.

''Dulu (ada) 400 juta rizab. Hari ini 1. 28 billion. Lagi banyak kita belanja, lagi banyak sumbangan orang bagi,'' ujarnya lagi.

Dalam pada itu beliau menegaskan lagi bahawa kecemerlangan pengurusan di beberapa negeri yang berjaya ditawan telah membuktikan PR mempunyai pasukan yang sentiasa menjaga kepentingan rakyat dan terkehadapan berbanding UMNO-Barisan Nasional.

''Nak tolong orang Melayu, kita naikkan elaun guru agama dari RM721 kepada RM1300.

''Malam ini, sempena maal hijrah saya seru sahabat orang Jawa, Bugis, Cina dan India, bulatkan tekad, tinggalkan UMNO.

''Pasukan kita, jauh lebih baik daripada BN,'' terangnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan