Ahad, 18 Disember 2011

Orang ASLI Mahu Tubuh Cawangan PAS


Oleh : Ibn_bacoks

PONTIAN – Walaupun komuniti ini dianggap Jauh daripada kemajuan. Tinggal pula di ceruk pendalaman. Pencarian nafkah kebanyakannya adalah sebagai nelayan, rupa-rupanya jauh di sudut hati mereka ada yang dahagakan perubahan.

Tidak kurang pula ada yang telah menyatakan sebagai penyokong. Malah apa yang membanggakan, ada yang mempunyai pengetahuan sangat mendalam tentang PAS dan isu semasa.

Perkara ini dapat dikongsi bersama kepada pembaca Mtd-Benut.blogspot.com apabila beberapa orang anak muda orang Asal Benut yang ditemui telah menyatakan kesediaan dan bercita-cita ingin menubuhkan sebuah cawangan PAS di kampung mereka.

Bagi seorang nelayan, Jefri, 27, berkata beliau amat berterima kasih dengan kunjungan daripada PAS Dun Benut yang bertujuan merapatkan silaturrahim dan memberi penerangan bagaimana undi bagi masyarakatnya itu sama nilainya dengan yang lain.

Oleh itu, katanya lagi hasrat ingin menubuhkan cawangan sudah lama dipendam lebih-lebih lagi dengan kehadiran rombongan tersebut semakin memberi suntikan semangat ke arah itu.

”Harapan nak tubuhkan satu cawangan (PAS) di Kampung Baru ini insya-Allah,” ujarnya lagi.

Sementara itu, rakannya pula Mohd. Arif Ismail, 22, pekerja Operator Pengeluaran berkata pemerintah bagi sebuah negara Islam seharusnya menitik-beratkan soal perintah Allah. Tapi apa yang mendukacitakannya apabila tiba waktu sembahyang, kepekaan ke arah itu tidak berlaku kepada pihak pengurusan tempatnya bekerja.

”Saya kenal PAS (sejak) dari belajar (tentang) Islam. Saya kerja kilang contoh dari segi pakaian. Waktu kerja nak solat susah. (katanya) Negara Islam. Kena titik beratkan itu (solat). Tapi kecewa solat tak dipentingkan,” ujarnya lagi.

Terdahulu, sebahagian masyarakat orang Asal telah diraikan oleh PAS Dun Benut pada program XPDC Dakwah di kampung Baru, Parit Lapis Sayang, Benut, dekat sini, baru-baru ini.

Pada majlis yang sama juga, Ustaz Atan Gombang, Pengelola Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut telah menyampaikan sumbangan kebajikan berupa barang keperluan harian kepada 6 keluarga yang terdiri daripada Ibu tunggal dan anak yatim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan