Rabu, 14 Disember 2011

Ada 3 Komponen Yang Menguatkan PAS


Oleh : ibn_bacoks

PARTI Islam SeMalaysia (PAS) hari ini semakin matang dan dewasa sejak ditubuhkan secara rasminya pada tahun 1951.

Tapi ini bukan bermakna itulah tarikh bermulanya perjuangan Islam di Tanah Melayu. PAS hanyalah salah satu dari mata rantai perjuangan Islam yang panjang dan dimulai sendiri oleh Baginda saw.

Oleh yang demikian, melihatkan kesungguhan untuk meletakkan Islam pada tempat yang paling tinggi maka PAS terus disertai daripada pelbagai golongan bagi tujuan yang sama.

Sdr. Suhaizan Kaiat, Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Johor berkata ada 3 komponen yang telah menguatkan PAS sehingga diterima oleh masyarakat Malaysia sebagai sebuah parti selain UMNO.

Kekuatan itu katanya telah digarap yang berpotensi menjadi pemangkin kepada kebangkitan ummah menyebabkan PAS sentiasa relevan dan mempunyai jati diri yang tinggi.

''Dari segi PAS, ada tiga potensi (iaitu) Profesional, Ulamak dan Aktivis,'' ujarnya dalam satu kenyataan.

Sementara itu, beliau mengakui bahawa PAS sebuah gerakan Islam mempunyai disiplin yang tinggi hasil dari tarbiyyah yang mengikut acuan Islam sebagai benteng kepada penyalahgunaan kuasa, rasuah dan korupsi.

''Rasuah. Setakat ini di negeri Pakatan Rakyat (PR) ada tak? Yang ada, dekat UMNO. Dekat pemilihan UMNO didakwa dalam Mahkamah UMNO, (iaitu) Isa Samad,'' terangnya lagi.

Beliau mengulas satu peristiwa pada pagi 24 Jun 2005, Panel Lembaga Disiplin UMNO yang dipengerusikan oleh Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Ismail telah menjatuhkan hukuman penggantungan keahlian selama 6 tahun kepada Naib Presiden UMNO, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad.

Mohd. Isa telah disabitkan bersalah atas 5 pertuduhan daripada 9 pertuduhan asal rasuah (politik wang).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan