Ahad, 4 Disember 2011

Orang CINA Tidak Lagi Bimbang Kepada PAS : Dr. Boo


Oleh : ibn_bacoks

AYER HITAM - Kerjasama Politik antara PAS dan DAP yang dibina selepas pilihan raya ke-12 telah memberi ruang kepada golongan bukan Islam mendekati PAS.

Dr. Boo Cheng Hau, Ketua Pembangkang, Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor berkata 70 peratus masyarakat Cina di Johor akhir-akhir ini telah memberikan sokongan dan boleh menerima cara perjuangan parti Islam.

Disamping itu, perasaan takut dan bimbang yang sebelum ini dimomokkan dengan pelbagai tanggapan negatif telah berjaya dihapuskan ekoran terjalinnya persefahaman antara kedua parti itu.

''Orang Cina bahawa tidak takut PAS. Di (DUN) Tenang, ramai (orang Cina) sokong PAS, Cikgu Normala (Sudirman).

''Masyarakat Cina 70 % sokong PAS demi perubahan. Apa lagi nak ditunggu orang Melayu?'' soalnya lagi.

Bagaimanapun katanya lagi kesabaran menghadapi pergerakan yang dikira 'lambat' bagi rakyat negeri ini terhadap gelombang perubahan harus diambil kira kerana lambat laun kesedaran itu akan berputik seiring dengan kebobrokan kuasa UMNO-Barisan Nasional.

''Walaupun lambat sikit, negeri lain (seperti) Ferrari. Johor kereta model lama. Orang Johor tak berubah. Kita (kena) bersabar,'' katanya lagi yang juga Pengerusi DAP Johor.

Dalam pada itu, walaupun Johor merupakan kubu kuat UMNO, beliau amat yakin bahawa rakyat sudah mempunyai kesedaran yang baik apabila kerajaan yang ada tidak berupaya menguruskan negeri dengan baik terutamanya dalam hal pengurusan kewangannya.

''(rakyat) sedar, (setelah) 54 tahun (UMNO perintah) Johor, apa yang kita dapat?.

''Tapi hutang piutang yang ditanggung generasi akan datang, (walaupun) Johor negeri yang kaya,'' ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada satu majlis ceramah yang diadakan di Pekan itu, dekat sini, baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan