Jumaat, 23 Disember 2011

Lawatan : Untuk Erat Hubungan Dengan Bukan Islam

Oleh : ibn_bacoks 

PONTIAN - Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Negeri Johor bersama PAS Kawasan Pontian telah mengadakan satu kunjungan ke atas sebuah keluarga kepada mendiang Tew See Keng yang baru sahaja meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya yang membabitkan sebuah motorsikal dengan sebuah kereta di hadapan sebuah kilang, di Kampung Sanglang, Dun Benut, dekat sini, awal bulan ini.

Menurut Ketua Penerangannya, Sdr. M Subramaniam, lawatan itu dilakukan bagi menyatakan perasaan simpati dan menyampaikan kata-kata semangat kepada kaum keluarga mendiang supaya mampu menjalani kehidupan seperti biasa walaupun telah kehilangan orang yang disayangi.

Disamping itu, penyampaian sumbangan telah dilakukan dengan harapan boleh mengurangkan beban yang ditanggung oleh keluarga terbabit.

''Kita daripada PAS ucapkan simpati kepada keluarga mendiang Tew See Keng. Kami juga ambil bahagian dalam kesempatan (buat kunjungan kepada) keluarga diatas kehilangan dan meninggalkan anak-anak supaya sabar. Manakala lawatan ini dibuat tanpa mengira (sempadan) kaum dan agama.

''(kunjungan ini) Sedikit sebanyak sumbangan yang sempat dihulurkan daripada pihak kami.

''Ucapkan terima kasih kerana beri laluan berucap dan kami hadir atas dasar peri kemanusiaan,'' Ujarnya lagi ketika menyampaikan ucapan pendek di hadapan lebih 300 tetamu yang terdiri daripada kaum keluarga mendiang.

Mtd-Benut.blogspot.com difahamkan, Mendiang Tew See Keng, 47, telah meninggalkan 4 orang cahaya mata yang terdiri daripada anaknya yang sulung, yang baru berusia 17 tahun, manakala yang bongsu pula sekitar 10 tahun. M Subramanian bersama kira-kira 25 ahli rombongan PAS Kawasan Pontian itu tiba ke tempat berkenaan pada pukul 8.30 malam.

Kehadiran mereka telah disambut oleh Tee Ah Alex yang merupakan rakan kepada mendiang dan kunjungan berakhir beberapa jam kemudian.

Dalam perkembangan berkaitan, Ustaz Muhammad Nazar, Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Pontian berkata hubungan antara PAS Pontian dengan masyarakat bukan Islam semakin erat berikutan siri-siri lawatan sebelum ini telah berjaya dilakukan.

Ujarnya lagi, semenjak penubuhan DHPP di peringkat Pontian, banyak program yang telah dianjurkan. Malah ia turut melibatkan kaum tersebut termasuk pada pengisian kuliah mahupun aktiviti keagamaan. 

''Dengan penyertaan program seperti kuliah, forum dan ceramah menunjukkan bahawa orang bukan Islam cukup berminat kepada PAS,'' ujarnya lagi ketika diminta mengulas program tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan