Khamis, 22 Disember 2011

Rakyat Akan Ikut Agama Pemimpin Mereka

Oleh : ibn_bacoks

PONTIAN - Tanggung-jawab seorang pemimpin adalah besar sehingga boleh mempengaruhi kehidupan rakyatnya, kata Ustaz Ismail Dagang, Setiausaha Dewan Ulamak Negeri Terengganu.

Menurutnya kajian ulamak terdahulu memperlihatkan keselesaan dan kebimbangan ini berkait rapat dengan gaya dan peribadi seseorang pemimpin.

Malah katanya lagi rakyat akan menjadi baik kalau seorang pemimpin itu cenderung kepada kebaikan, manakala rakyat boleh jadi binasa jika tindakan pemimpin itu melencong dari nilai-nilai murni.

''Kajian ulamak tentang pemimpin. Zaman Muawiyah 4 sample yang mempunyai hubungan dengan rakyat. Pertama, Hajjaj Yusof Assaqafi, dianggap ganas kepada rakyat. Perbincangan rakyat di kedai-kedai kopi, siapa yang kena tangkap hari ini?

''Kedua, Al Walid pula suka projek. Rakyat berbicara soal projek. Ketiga, Sulaiman suka kahwin banyak bini. Rakyat berbicara bini berapa?. Keempat, Omar Abd Aziz seorang yang warak, kuat berqiamullail, banyak baca quran dan berpuasa. Rakyat tanya engkau puasa ke belum?

''Konklusi, rakyat ikut agama pemimpin mereka,'' jelasnya lagi.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan kuliahnya di Markas Tarbiyyah PAS Kawasan Pontian, dekat sini, baru-baru ini.

Sehubungan itu, beliau melahirkan kekecewaan kepada gaya kepimpinan negara ini yang dakwanya begitu boros dalam mengurus perbelanjaan negara sehingga ke tahap yang tidak munasabah.

Hal ini katanya boleh menyebabkan berlakunya salah guna kuasa dan penyelewengan sehingga menjadikan rakyat terbeban dengan pelbagai kenaikan barangan dan perkhidmatan.

''Hari ini, apa yang berlaku rakyat hari ini. (isu) Beli teropong, (isu) Audit. (isu) Ketirisan, salah guna kuasa dan cara pemerintahan UMNO,'' ujarnya lagi. Dalam pada itu, beliau menafikan sekeras-kerasnya tanggapan sesetengah pihak yang cuba menyamakan PAS dengan UMNO sedangkan dasar perjuangan kedua-dua parti sudah membuktikan perkara ini tidak benar.

''Perjuangan PAS bersambung dengan Nabi SAW. Sebab itulah buat Tahalluf Siasi. Orang kata, PAS serupa UMNO. Seperti Lembu mati. Yang ini kena sembelih. Yang satu lagi kena langgar lori, kan berbeza !'' terangnya dengan beranalogi.

Oleh yang demikian, beliau menambah dengan katanya bahawa perlunya kepada perubahan kepimpinan negara hari ini setelah kemelut dan permasalahan menemui jalan buntu akibat pelaksanaan undang-undang Allah SWT itu tidak dilakukan.

''Saya cakap tentang pemimpin tengah kita besar nak tumbangkan BN. 150 000 pembuangan bayi. Bila duduk tanpa ibu bapa, bila besar jadi nakal. Siapa yang akan susah? Sebab itu Islam datang nak jaga benda ini,'' jelasnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan