Khamis, 15 Disember 2011

UMNO : Ibarat Diberi Ubat Tapi Enggan Telan


Oleh : Ibn_bacoks


PONTIAN – ”UMNO baca Quran seperti orang yang sakit diberi ubat hanya baca kat label tapi tak mahu makan. Macam mana nak sembuh?” demikian analogi yang diutarakan Ustaz Ismail Dagang, Setiausaha Dewan

Ulamak PAS Negeri Terengganu berhubung pemahaman terhadap isi kandungan ayat suci al-Quran.

Katanya lagi, Halal dan haram merupakan hak Allah swt sebaliknya manusia tidak mempunyai sebarang kuasa yang setanding denganNya.

”UMNO buat lesen judi, ambil hak Allah. Dia (UMNO) pertahankan lesen judi dan kilang arak, orang undi mereka.

”UMNO ubah jadi 3, 5, 6. Sebat 100 rotan. 3 tahun penjara. 6 sebatan. Berzina kena bawa 4 saksi. Hari ini saksi (ialah) bulu, DNA, darah.

”UMNO (terima) gubal undang-undang ini. Masyarakat sokong juga. Kalau masyarakat tahu (kesilapan), kalah UMNO,” ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan kuliah bulanannya di Dewan Utama Markas Tarbiyyah PAS Kawasan Pontian, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama Hj. Raden Sarobo Pono, Yang Dipertua PAS Kawasan Pontian.

Beliau menambah lagi dengan katanya, kuasa yang diperolehi adalah anugerah Allah swt bertujuan untuk menilai hambanya dengan bertindak sebagai ‘pengawal’ dalam aturcara dan urusan dunia.

Sudah tentu, katanya lagi dunia ini harus dikawal dengan undang-undang Penciptanya bagi mengelak kerosakan dan kemusnahan akibat tindakan meminggirkan arahanNya.

Ujarnya lagi, UMNO dilihat gagal menjadi ‘pengawal’ yang baik memandangkan tindakan parti perkauman itu terus mempertahankan peraturan yang dicipta oleh manusia sendiri.

”Imam Ghazali kata, agama ini asas. Barang yang tak ada asas, tumbang. Dan pemerintah ini pengawal. Barang yang tak ada pengawal sia-sia. UMNO tak kawal agama. Hukum tak dilaksanakan.

”Yang urus kita hari ini, undang-undang yang dicipta manusia.

”Pelik ! Umat Islam. Ada Quran tapi terima undang-undang Kafir, (inggeris). Tanya orang Cina. Kenapa terima undang-undang Inggeris tak ada kena mengena dengan mereka. Baik guna hukum Allah,” terang beliau lagi.

Justeru katanya lagi, PAS sebagai sebuah gerakan Islam dan sebuah parti siasah bergerak dengan menyertai pilihan raya mengambil tanggung jawab ini bagi sama-sama memartabatkan Islam pada tempat yang tinggi.

”Tanggung-jawab PAS nak selamatkan umat Islam,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan