Isnin, 26 Disember 2011

DPPK Pontian Tawan Pulau Pisang

Oleh : ibn_bacoks

PONTIAN - Pulau Pisang yang berada di perairan Selat Melaka berhampiran Pontian telah berjaya ditawan oleh ahli Dewan Pemuda PAS Kawasan Pontian menerusi program REHLAH PEMUDA Ke Pulau itu. 

Menurut ketuanya, Ustaz Mohd. Faizul Hakim Ahmad berkata program ini merupakan kemuncak kepada aktiviti untuk tahun 2011 selain bertujuan mengeratkan ukhuwwah sesama sendiri ia turut memotivasikan para ahlinya bagi mendepani cabaran semasa.

''Antara cabaran yang kami hadapi seperti dalam perjalanan ke pulau tiba-tiba enjin bot menghadapi masalah. Gear tak boleh nak undur ke belakang.

''Kami terpaksa menghadapi detik cemas. Di situlah kami letakkan pergantungan kepada Allah 100%. 

''Cabaran lain seperti tidur ditemani berjuta unggas. Pakai ubatpun tak jalan (mujarab). Ini memang menguji kesabaran,'' ujarnya lagi.

Beliau berkata program susulan akan dilakukannya sejurus menyelesaikan misi pertama ini dengan perancangan yang lebih teratur lagi. Selain aktiviti fizikal seperti memancing katanya pengisian kerohanian perlu dilakukan kerana sudah menjadi tanggung jawab buat pemuda PAS memiliki ketahanan dari dua aspek tersebut.

''Cabaran memang besar. Selain hujan turun mencurah-curah. Ada dikalangan kami mendapat luka-luka kecil. Insya-Allah di masa akan datang, program ini akan diimbangi dengan pengisian tarbiyyah ruhiyyah,'' jelasnya lagi.

Mtd-benut.blogspot.com difahamkan, para peserta program rata-ratanya mempamerkan kegembiraan setelah berada di Pulau yang tidak berpenguni itu selama satu hari dua malam telah mengalami seribu satu pengalaman baru buat mereka.

Bagi Abdul Kadir Abdul Wahab, Pengerusi Pilihan raya, Dewan Pemuda PAS Pontian berkata sewaktu bertolak dari jeti nelayan di Kampung Parit Sayang, Benut, mereka menempuhi perjalanan selama 5 jam dengan menikmati pemandangan lautan yang amat luas telah memberi keinsafan bahawa Allah itu Maha Besar.

''Gembira ada, cemaspun ada. Bertolak dari pukul 10.00 pagi sampai sana 3.00 petang. Tengok kanan kiri laut,'' ujarnya ketika ditemu bual Mtd-benut.blogspot.com.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan