Sabtu, 24 Mac 2012

Shafie Apdal Tertipu Dengan Kemajuan Johor?



Oleh ibn_bacoks

PONTIAN – Datuk Seri Shafie Apdal, Menteri Luar Bandar dan Wilayah didakwa terpedaya dengan stigma Johor antara negeri paling maju sedangkan dalam negeri itu masih ada jalan yang masih belum diturap dengan sepenuhnya.

Timbalan Ketua Penerangan, Dewan Pemuda PAS Kawasan (DPPK) Pontian, Asmadi berkata Shafie dalam kenyataannya 8 Mac lalu di Ayer Hitam, menyifatkan negeri ini ‘paling maju’ kerana kebanyakan daripada rakyat meskipun tinggal di kawasan terpencil tapi sudahpun menikmati kemudahan jalan bertar.

Sebaliknya, kesal Asmadi lagi, kekeliruan Shafie terserlah setelah didakwa tidak mengkaji sepenuhnya sebelum kenyataan itu dibuat kerana masih ada lagi jalan kampung yang tidak diturap.

”Jalan benteng dan lorong Hj. Rahim, Parit Makuaseng Benut tidak diturap lagi. Seperti Lorong Hj Rahim, Ahmad Maslan janji nak turap tapi dibaginya jalan tanah merah.

”(Datuk) Ir Hasni (Mohammad, Adun Benut) pula janji nak bagi tanah kasaran tiga bulan lepas tapi masih tak muncul-muncul !,” dakwanya lagi.

Beliau berkata demikian sewaktu menyertai program Konvoi Kebajikan Dewan Pemuda PAS Kawasan Pontian di Unit Peti Undi (UPU) Parit Abdul Rahman, Kampung Parit Makuaseng, Benut, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Ustaz Atan Gombang, Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut.

Asmadi turut mempertikaikan kredibiliti kenyataan Shafie terhadap komited kerajaan BN untuk membangunkan negara namun hari ini boleh lagi dilihat ada jalan kampung masih kotor berdebu tanpa apa-apa perubahan.

”Kita minta Shafie turun ke semua kampung di Johor terutama di Parlimen Ahmad Maslan ini bukan hanya bercakap tanpa disokong fakta yang tepat,” tegas beliau lagi.

Akhbar Sinar Harian sebelum ini menyiarkan kenyataan menteri tersebut dengan menyebut kebanyakan kampung di Malaysia telah mengalami transformasi menjadi kawasan separa bandar dengan hampir setiap rumah mempunyai kereta dan motosikal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan