Sabtu, 31 Mac 2012

Dialog TANAH Dijangka Hangat



Oleh ibn_bacoks

JOHOR BAHRU – Dialog Masalah Tanah Johor yang dijadualkan akan diadakan petang ini di Hotel Good Hope, Skudai dijangka hangat ekoran banyak permasalahan berkaitan pemilikan tanah yang akan dibongkar oleh kumpulan bermasalah tanah.

Antara isu yang dianggap panas adalah kemelut yang melanda penduduk di tujuh buah Kampung sekitar Tanjung Kapal, Pengerang yang bakal dipindahkan akibat projek Pembangunan Bersepadu Petrokimia dan Penapisan Petronas (RAPID).

Difahamkan, para penduduk bercadang menyewa sebuah bas untuk ke Skudai sebagai tanda sokongan kepada penganjuran dialog tersebut.

Selain itu, isu SEDC juga memperlihat bagaimana seramai 44 penduduk yang diarah keluar kecewa apabila tanah tapak rumah yang dijanjikan dengan pembinaan rumah baru untuk mereka telah dibina bangunan SPRM dan sebuah pasar raya.

Malah dipercayai, sebelum ini penduduk bersetuju keluar dari Rumah SEDC itu dengan harapan akan dibenarkan kembali menduduki rumah baru seperti janji menteri besar namun telah dibina bangunan lain.

Sementara itu, menurut sumber di pejabat Sekretariat Pusat Aduan Rakyat (PAR) Johor, selain menyediakan khidmat nasihat daripada perunding hartanah pihaknya turut menyediakan khidmat guaman secara percuma kepada orang ramai.

”Pada perjumpaan itu nanti kami turut menyediakan khidmat guaman dan perunding hartanah secara percuma, dengan itu orang ramai yang mempunyai masalah berkaitan pemilikan tanah dialu-alukan datang,” ujar Mohd Faizul Mohd Salleh, Timbalan Pengarah 2 PAR Johor dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, sebagai proses seterusnya pihak Sekretariat turut bercadang akan memperhalusi segala aduan dan tindakan susulan akan diambil seperti mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan