Ahad, 18 Mac 2012

Masalah Lalat Bakal Berakhir?



Oleh ibn_bacoks
SIMPANG RENGGAM – Barangkali Suhaizan Kaiat, Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Simpang Renggam antara individu yang paling gembira apabila diberitahu bahawa jaminan Kerajaan Johor dengan menyasarkan negeri itu bebas daripada masalah lalat menjelang penghujung tahun hadapan.
Isu lalat meletus ekoran pendedahan yang dibuat Suhaizan bersama kira-kira 500 penduduk di Machap telah menandatangani satu memorandum bagi menangani masalah lalat yang membelenggu mereka sejak 10 tahun lalu telah diserahkan kepada Menteri Besar Johor baru-baru ini.
Penduduk mendakwa, masalah ini telah lama disuarakan kepada pihak berkaitan, namun isu ini masih berpanjangan.
Antara kampung yang dikatakan terlibat adalah seperti Kg Sri Jaya; Kg Perak; Kg Bukit Batu; Kg Sima; Kg Ulu Benut; Kg Empangan; Kg Paya Parlembang; Kg GSA; Kg Parit Jepun; Kg Bukit Keremoiyang; Kg Baru; Kg Mat Amin; Kg Hj Noh dan Kg Batu 6.
Sehubungan itu, penduduk berharap isu ini dapat diselesaikan segera kerana ia melibatkan kesihatan dan untuk mengelakkan kerugian yang lebih besar berlaku.
Akhbar sebelum ini melaporkan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang bersidang di Kota Iskandar, di beritahu bahawa empat strategi utama dirangka untuk tujuan itu termasuklah meningkatkan keberkesanan pengurusan najis di ladang unggas.
Disamping itu, penguatkuasaan Enakmen Kawalan dan Pertenakan Unggas, selain mengadakan program transformasi sistem perladangan kepada sistem reban tertutup adalah antara usaha ke arah itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan