Selasa, 22 November 2011

Teruja Dengan Kehadiran Kaum Cina Pada Forum Perdana Bersama SELIBRITI





Oleh : ibn_bacoks

PONTIAN - Buat julung-julung kalinya masyarakat di Dun Benut teruja dengan Kehadiran kaum Cina pada majlis Forum Perdana bersama Selebriti, rancangan Keagamaan di kaca televisyen tempatan menyebabkan majlis itu menjadi meriah, dekat sini, sabtu lepas.

Perkara ini turut dinyatakan sendiri oleh Ustaz Roslan Mohammed, Pensyarah di Universiti Malaya (UM) dengan katanya, penglibatan masyarakat bukan Islam seperti itu menyatakan gambaran bahawa Islam mementingkan perpaduan.

Disamping itu menurut beliau lagi, kehadiran mereka juga tidak membawa sebarang masalah malah amat dialu-alukan.

''Saya amat seronok kerana malam ini kedatangan orang bukan Islam ke majlis ini. Islam tidak pernah taja perpecahan, keganasan, huru hara, tak ada.

''Islam agama penyelamat. Buktinya haji'' ujarnya.

Beliau berkata demikian sewaktu memberikan ucapannya pada majlis Forum Perdana bertajuk Haji Mabrur di Dataran Pak Wan, Kampung Parit Kerimun, Benut, di sini.

Turut berucap, Ustaz Mohd. Fauzi Mustafa, pengacara rancangan al-kulliyyah Tv3 dan Ustaz Zamri Zainuddin, bekas Pengacara Mari Mengaji Tv9.

Selain itu katanya, kepelbagaian agama dan bangsa dalam negara ini merupakan peluang bagi setiap anggota masyarakat untuk merapatkan perpaduan.

Jelasnya lagi, dengan pertemuan sebegini memberi harapan bahawa ia merupakan satu penerangan tentang kebaikan Islam itu sehingga menatijahkan sikap saling hormat-menghormati antara satu sama lain.

''Kita yakin, dalam Malaysia kita nak sampaikan (penerangan kepada) orang bukan Islam sebagai rakan yang patut dihormati macam mereka sayang kepada keluarga mereka'' katanya lagi.

Pada majlis yang sama, sejumlah 60 bungkusan hadiah telah diagihkan kepada hadirin yang bernasib baik dalam slot cabutan bertuah yang disediakan penganjur sendiri iaitu Syarikat Nur Qamar and Son Enterprise.

Kira-kira kurang 1000 orang telah menghadiri program seawal 9.00 malam itu dan majlis berakhir pula pada jam 11.30 malam.

Hadir sama, Ustaz Atan Gombang, Pengelola Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut, Hj. Bachok Welang, Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Pontian. Ustaz Mohammad Nazar, Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Pontian, Sdr. Saiful Amri A. Suloh, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kawasan Pontian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan