Khamis, 10 November 2011

PAS Benut Terus Santuni Masyarakat CINA


Oleh : ibn_bacoks

PONTIAN - PAS Benut tidak jemu-jemu cuba menghubungkan perpaduan dengan orang bukan Islam yang selama ini sukar untuk didampingi adalah disebabkan dakyah songsang daripada parti lawan

Namun persepsi bahawa PAS parti jumud dapat dibuang jauh-jauhnya setelah banyak siri lawatan dilakukan.

Terbaru, kunjungan rombongan daripada Majlis Tindakan Dun (MTD) Benut telah dibuat ke rumah sebuah keluarga iaitu mendiang Tan Chew Hwa yang meninggal dunia sebulan yang lepas akibat kanser.

Menurut anak mendiang, Tan Hui Lew, 48, berkata mendiang yang baru mencapai usia 59 tahun itu telah menghembuskan nafas terakhir dan terlantar di Hospital selama sebulan.

Dalam ucapannya beliau mengucapkan penghargaan kepada PAS Benut diatas lawatan tersebut dan mengharapkan kegiatan seperti ini dapat diteruskan lagi.

''Dia (mendiang) sakit kanser. Setahun sakit kat Hospital. Sudah 4 malam buat majlis.

''Saya ucapkan terima kasih kerana sudi hadir'' ujarnya lagi sebagai anak sulung daripada 7 adik beradik yang lain.

Sementara itu, Ustaz Atan Gombang, Pengelola Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut berkata, Islam sebagai agama yang membawa rahmat seluruh alam ini begitu mementingkan perpaduan dan menganjurkan sikap saling hormat menghormati sesama manusia.

Katanya lagi, walaupun orang bukan Islam tidak seakidah dari sudut pegangan agamanya namun atas sifat kemanusiaan umat Islam harus menghormatinya.

''(Orang) yang mati (meninggal dunia) kita (Orang Islam) kena hormat. Kerana kita sesama manusia.'' katanya lagi dengan disambut tepukan gemuruh lebih 300 jemputan yang hadir.

Hadir sama, Amat Tee, Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kawasan Pontian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan