Selasa, 8 November 2011

Kaum CINA Benut Bersama Menyaksikan Majlis Korban



BENUT, PONTIAN - Keunikan program Korban peringkat Majlis Tindakan Dun (MTD) Benut tahun ini bertambah menarik dengan kehadiran kaum Cina ke program tersebut.

PAS Dun Benut sejak akhir-akhir ini sudah mula diterima oleh masyarakat itu dan perpaduan itu dilihat berpandukan program yang dianjurkannya sebelum ini.

Perkara ini turut diakui Hj. Bachok Welang, Naib Yang Dipertua PAS Pontian dengan katanya penubuhan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Pontian beberapa bulan lalu berperanan mengembangkan dakwah PAS sehingga program yang berbentuk keagamaan turut diserta kaum itu.

''Sambutan tahun ini memberangsangkan keranan ia turut dihadiri kau Cina sebagai tanda sokongan terhadap parti Islam.'' ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian sewaktu ditemui Mtd Pas Benut di Pusat Penyembelihan di Perkarangan Bangunan Markas PAS Cawangan Parit Ibrahim Benut, dekat sini, semalam.

Dalam pada itu beliau berkata PAS fof All antara slogan yang menyebabkan orang bukan Islam ingin berdampingan dengan parti itu.

Menurutnya lagi PAS tidak mementingkan bangsa yang jauh lebih baik daripada sebuah parti perkauman negara ini dan ia begitu mesra dengan kaum selain Melayu.

''Kita banyak buat program bersama dengan kaum bukan Melayu. Sambutan yang diberikan cukup baik dan mendapat respon berbanding dengan sambutan yang kami terima pada pilihan raya tahun 2004'' ujarnya lagi.

Sementara itu proses penyembelihan telah dilakukan oleh Ustaz Atan Gombang, Pengelola Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut bersama lebih 50 orang yang terdiri daripada anggota Jabatan Amal Pontian.

Sejumlah 150 bungkus daripada 80 kg daging telah diagihkan kepada penduduk di sekitar Dun Benut termasuk di 17 kawasan Unit Peti Undi (UPU) yang ada.

Hadir sama, Sdr. Badrul Hisham Mat Saat, Ketua Penerangan PAS Pontian, Sdr. Razali Limat, Setiausaha Kerja PAS Pontian, Sdr. Saiful Amri A. Suloh, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pontian.

www.ibn75.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan