Isnin, 21 November 2011

Harimau Akan GANAS Apabila Tercedera - Hassan Karim


Oleh : ibn_bacoks

BATU PAHAT - ''Harimau kalau dah cedera ia akan ganas'' begitulah analogi yang diterjemahkan oleh Encik Hassan Abdul Karim, bekas Presiden Parti Rakyat Malaysia (PRM) kepada siri-siri provokasi pihak tertentu terhadap majlis ceramah anjuran Pakatan Rakyat Di Johor.

Katanya lagi, kuasa yang dimiliki itu bukan mutlak dan kekal selama-selamanya, akan tetapi ia bersifat sementara. Manakala pihak yang berasa akan hilang kuasa akan bertindak sesuka hati tanpa mengira pertimbangan akal dan hati budi.

Justeru katanya, adalah suatu perkara yang biasa jika kejadian luar norma dan tidak bertamadun itu berlaku kerana ia dianggapkan sebagai 'sifat alam'.

''Keseriusan parti pembangkang, ini tak berlaku pada pilihan raya ke 12.

''Bila dah perintah lama dan contohnya beberapa negeri dah hilang kuasa. Betapa susah nak (kembali) bangkit Barisan Nasional. Jadi BN akan bimbang dalam pilihan raya kali ini.

''Di Johor saja orang Melayu boleh berubah peratusannya (beralih kepada PR)'' jelasnya lagi yang juga Ketua Cabang Parti KeAdilan Rakyat (PKR) Parlimen Tanjung Piai.

Oleh yang demikian, beliau menambah dengan katanya bahawa pertembungan antara BN dan PR merupakan persaingan sihat dalam politik tanah air dan setiap parti politik itu harus menyedari bahawa perlawanan itu bukan dengan keganasan sebaliknya melalui pembuangan undi dalam pilihan raya.

''Ini persaingan politik, berilah peluang kita bukan rampas tapi dengan pensel (Buang undi)'' ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan ucapan alu-aluannya di majlis ceramah umum di perkarangan Markas PAS Cawangan Parit Bilal, Batu Pahat, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, YB Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor. YB Chai Tong Chai, ADUN Chuah, Negeri Sembilan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan