Isnin, 7 November 2011

Perkasakan Agama dan Kesatuan


PONTIAN - Umat Islam disaran memperkasakan agama dan elakkan perpecahan bagi mengambil pengajaran bersempena dengan perayaan Aidil Adha.

Perkara ini ditegaskan oleh Khatib Masjid Jamek Pekan Tampok dengan katanya Allah swt menyeru supaya berpegang teguh kepada agamanya dan melarang pertelagahan sesama sendiri dengan bersandarkan firmanNya dalam surah ali-Imran, ayat 103.

Katanya lagi kesatuan umat Islam boleh dilihat dengan pekerjaan Haji itu bilamana kira-kira tiga juta manusia berwuquf di Arafah.

''Buat pengajaran yang pertama kesatuan umat kerana banyak bangsa, warna kulit sepertilah kaedah Haji niat yang sama, talbiah yang sama dan takbir yang sama'' ujar beliau lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan khutbahnya di Masjid Jamek Pekan Tampok, Benut, Pontian, dekat sini, semalam.

Katanya lagi, Hari Raya Aidil Adha juga dinamakan Hari Raya Kurban kerana padanya pelaksanaan ibadah kurban yang hukumnya sangat dituntut bagi mereka yang berkemampuan.

Beliau turut mempersoalkan bagi segenap lapisan masyarakat terhadap persediaan mereka menunaikan ibadah tersebut.

''Hukumnya sunat muakkad. Iaitu sangat dituntut. Kerana ia lebih tinggi dari sunah biasa.

''Sudah bersediakah berkorban untuk segala-galanya?' soalnya lagi.

Beliau turut menambah dengan katanya disamping ia merupakan latihan bagaimana kesanggupan menyerahkan harta semata-mata kerana Allah swt malahan ia adalah ujian untuk memupuk semangat berkorban.

''Latihan sebagai persedian berkorban sebahagian rezeki kurniaan Allah swt, ia juga dilihat sebagai cara mendekatkan diri kepada Allah swt dan tidak lupa juga dengan menghidupkan sirah Nabi Ibrahim as.'' jelasnya lagi.

Terdahulu sidang jemaah dijamu dengan hidangan 'Burasak' dan 'Lepat Luie' sejenis makanan bagi kaum Bugis yang cukup terkenal di Dun Benut ini sejurus selepas mendengar khutbah serta menunaikan solat sunat Aidil Adha.

Untuk rekod pekan kecil ini adalah kawasan bagi Allahyarham Dato' Hj. Jalok Dg. Malibok, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kawasan Benut yang dahulu pernah menggemparkan negara dengan isu 'Cawat Besi'.

Turut hadir Hj. Bachok Welang, Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Pontian. Ustaz Mohammad Nazar, Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Pontian.

www.ibn75.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan