Isnin, 28 November 2011

MCA Abai Penggunaan Bahasa Kebangsaan?


Oleh : ibn_bacoks

BATU PAHAT - Para pemimpin MCA diselar kerana mengabaikan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pada program anjuran parti itu sebaliknya parti itu didakwa telah menggunakan bahasa Mandarin, demikian dinyatakan YB Dr. Boo Cheng Hau, Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) negeri Johor.

Menurut YB Dr Boo dengan katanya DAP kesal kerana dituduh sebuah parti perkauman sedangkan setiap program anjuran parti itu menggunakan bahasa Melayu.

Perkara ini katanya adalah satu dakyah yang cuba dilakukan oleh pihak tertentu bagi menjauhkan DAP dengan masyarakat Melayu.

Beliau turut menafikan sekeras-kerasnya tuduhan yang mengatakan bahawa parti itu bersikap keras terhadap Islam sedangkan bagaimana PAS boleh menjadi rakan dan sekutu dalam Pakatan Rakyat.

''DAP tak pernah menjauhi Islam. Kita (DAP) tak takut nilai-nilai (ajaran) Islam sebab itu kita bekerjasama dengan PAS,'' tegas beliau lagi.

Sementara itu, Dr. Boo turut menyelar sikap pemimpin UMNO walaupun memperjuangkan hak dan kepentingan orang Melayu tapi didakwa meminggirkan kaum tersebut.

Katanya, isu pengambilan tanah di Kangkar Pulai sebagai contoh yang pada awalnya ditentang oleh pemimpin UMNO kerana memperjuangkan hak untuk tidak dibina sebuah sekolah kebangsaan jenis Tamil (SJKT).

Namun ujar beliau lagi, ia memperlihatkan bukan sekolah kebangsaan yang dibina sebaliknya sebuah stesen minyak Petronas pula berada di situ.

''Contoh tanah di Kangkar Pulai. Tanah Diperuntukan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. UMNO kata, kita pertahankan bahasa Melayu, tak benar bina sekolah Tamil.

''(tapi) tanah itu bukan dibina sekolah kebangsaan tapi dibina stesen minyak Petronas.

''Kenapa tanah itu untuk SJKT tapi jadi Petronas?'' soalnya lagi.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan ceramahnya Bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim di Batu Pahat, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, YB Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan