Khamis, 24 November 2011

Haji Sudah Selesai Tapi Belum Jumpa Tarikh PRU - 13


Oleh: ibn_bacoks

BATU PAHAT - Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, Presiden UMNO diselar kerana masih gagal menemui tarikh yang sesuai bagi menghadapi pilihan raya akan datang walaupun sudah berkesempatan menunaikan Haji ke Tanah Suci.

Bagaimanapun, secara sinis Dr. Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor menyatakan kegagalan itu menggambarkan bahawa pilihan raya ke-13 akan datang merupakan acara paling getir yang bakal dihadapi oleh UMNO-Barisan Nasional.

Menurutnya, negara-negara yang dianggap maju sudah lama berbuat demikian dengan memberi peluang kepada parti yang bertanding untuk membuat persiapan seawal yang mungkin.

Namun beliau mempersoalkan dimanakah kewajarannya Perdana Menteri dilihat gagal mengumumkannya terlebih dahulu dan ini disifatkannya sudah jauh daripada pengamalan demokrasi sebenar.

''Negara kita istimewa. (Kerana) pilihan raya tak tahu melainkan Allah swt, Najib dan Rosmah'' kata beliau lagi dengan nada sinikal.

Selain itu, kata Dr. Dzul lagi yang juga merupakan AJK PAS Pusat, persaingan sengit ini turut dikenal-pasti setelah berlakunya beberapa siri pilihan raya kecil yang memberi keputusan seri lapan sama.

Ujarnya lagi, sudah sampai masanya negara ini mengamalkan sistem dua parti supaya parti yang berpeluang memerintah sentiasa dapat disemak dan dimbang daripada kerajaan yang menanti.

Malah terangnya lagi, ia juga boleh mengelak kebobrokan satu kelompok manusia yang telah lama memerintah daripada melakukan banyaknya penyelewengan.

''Sebab itu kita sudah tinggalkan politik lama. Sekarang kita (berada) politik baru. Kuasa yang berada ditangan rakyat adalah demokrasi sebenar. Ditangan (rakyat) inilah yang akan naikkan dan turunkan kerajaan dalam pilihan raya ke 13,'' tegas beliau lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramahnya di perkarangan Markas PAS Cawangan Parit Bilal, Batu Pahat, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, YB Choi Tong Choi, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chuah, Negeri Sembilan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan