Ahad, 13 November 2011

BEKAS Anak Murid MAT INDERA Berjaya Dijejaki


PONTIAN - Petualang ! suatu tuduhan melampau yang telah ditujukan kepada pejuang kemerdekaan Mat Indera Shah kononnya bekerjasama dengan komunis.

Bagaimanapun, Wartawan Mtd Pas Benut baru-baru ini berjaya menjejaki bekas anak murid Mat Indera Shah di Kampung Serkat, Parlimen Tanjung Piai yang kebetulan berada di tapak ceramah dekat sini bagi mengetahui secara dekat peribadi tokoh yang penuh kontroversi itu.

Adalah suatu tuduhan yang janggal dan tidak masuk akal dengan mengatakan dan menjaja nama Mat Indera, bersekongkol dengan pengganas Komunis yang telah menyerang Balai Polis Bukit Kepong.

Sebaliknya, Mat Indera harus dinobatkan sebagai salah seorang pejuang kemerdekaan kerana ketokohan, keberanian dan sumbangannya menentang penjajah British.

Perkara ini ditegaskan oleh Ayub bin Sar, 78, atau lebih dikenali sebagai Pak Ayub dengan mempersoalkan bagaimana mungkin seorang yang kuat agama boleh terjebak dan menjadi petualang.

Sepanjang sesi temu bual ringkas itu, Pak Ayub begitu semangat menceritakan perihal Mat Indera walaupun dirinya telah dimamah usia.

Penampilan yang segak, bertubuh tinggi lampai, berkulit sawa matang dan berkasut hitam sudah tentu ramai yang tidak menyangka bahawa beliau adalah bekas murid kepada ikon yang menggemparkan negara sedikit masa lalu.

''Dia (Mat Indera) bekas guru saya. Guru agama di sebuah sekolah dekat Parit Ibrahim, Pontian sebelum perang Jepun lagi.

''Beza umur saya dengan dia 12 tahun. Saya lahir tahun 1932.'' ujarnya ketika ditemui wartawan Mtd Pas Benut sebelum mengikuti majlis ceramah umum di Serkat, Tanjung Piai, baru-baru ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang isu komunis yang melibatkan bekas pejuang kemerdekaan Mat Indera yang banyak diperkatakan sebelum ini.

Oleh : ibn_bacoks

Tiada ulasan:

Catat Ulasan