Rabu, 23 November 2011

Kurang Faham HUDUD : Pemimpin MCA Diselar - Choi Tong


Oleh : ibn_bacoks

BATU PAHAT - Para pemimpin MCA terutamanya presidennya Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek diselar kerana tidak memahami isu hudud secara yang sepatutnya.

Sebaliknya, hanya dilihat terus-menerus membangkangnya tanpa memiliki asas yang jelas. Demikian kenyataan YB Choi Tong Choi, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chuah, Negeri Sembilan.

Katanya lagi, pandangan yang mengatakan bahawa jika hukum itu dilaksanakan dalam negara ini maka kebanyakan orang bukan Islam akan 'dipotong' adalah satu persepsi yang tidak tepat sama sekali.

''Soi Lek tak reti hudud. (pandangan) orang bukan Muslim kena potonglah !'' katanya dengan nada sinis.

Beliau berkata demikian kepada hadirin sewaktu menyampaikan ceramahnya di perkarangan Bangunan Markas PAS Cawangan Parit Bilal Batu Pahat, dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, YB Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor.

Beliau juga memberitahu bahawa penentangan golongan tersebut adalah disifatkan 'berbau perkauman' dan isu ini sengaja diputar-belit sebagai menakut-nakutkan kepada bukan Islam khususnya kaum Cina negara ini.

''(tindakan ini) berbau perkauman. Ugut (masyarakat) Kaum Cina (supaya) tak sokong Pakatan Rakyat (PR)'' terangnya lagi.

Mengulas lanjut, Choi berkata lagi bahawa rakyat negara ini harus bijak menilai pemimpin yang berkualiti berbanding dengan mereka yang hanya muncul bila tiba pilihan raya sahaja.

Malah katanya lagi UMNO-BN sudah cukup lama memerintah dan pada pilihan raya akan datang merupakan peluang buat rakyat untuk melakukan perubahan bersama.

''Cukuplah 53 tahun BN memerintah. Mudah-mudahan Tuhan izinkan kita akan menang. Putrajaya milik kita'' ujar beliau lagi yang merupakan salah seorang ADUN PKR yang fasih berbahasa Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan