Sabtu, 19 November 2011

ADIK Tak Rela MAT INDERA Difitnah


Oleh : ibn_bacoks

PONTIAN - Adik kepada tokoh yang dikaitkan dengan kenyataan Hj. Mohammad Sabu, Timbalan Presiden PAS sebelum ini menafikan sekeras-kerasnya Mat Indera adalah Komunis.

Oleh yang demikian, kata Baharom Shah, ia merupakan fitnah yang sengaja dilemparkan kerana mempunyai agenda tersendiri.

Beliau memetik dari surah al-buruj ayat 10 yang menjelaskan akibat menyebar fitnah akan diseksa oleh Allah swt dengan seksaan yang dahsyat di akhirat kelak.

''Saya berasal daripada Batu Pahat. Lahir di Muar. Bekas mata-mata dipanggil ke Bukit Kepong, untuk sokong UMNO. Kenapa tak panggil keluarga Mat Indera. Bagi can (peluang) saya bercakap di pentas'pentas UMNO.

''Bila saya bercakap di youtube. Petang MB dah jawab. Mat Indera Komunis-kejam. Itu fitnah !'' tegas beliau lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramahnya di perkarangan Bangunan PASTI Al-Hidayah, Markas PAS Cawangan Serkat, Parlimen Tanjung Piai, dekat sini, baru-baru ini.

Beliau menambah lagi dengan ceritanya British cuba mahu menangkap Mat Indera sama seperti siri penangkapan keatas ahli PKMM (Persatuan Kebangsaan Melayu Melaya) yang seramai 80.000 orang itu tapi ramai yang enggan diberkas dengan melarikan diri ke dalam hutan.

Sebaliknya Kata Baharom lagi, Mat Indera tidak mahu ditangkap kerana keluarganya itu berdarah pahlawan masakan begitu sahaja ingin menyerah diri kepada penjajah.

''Abang saya bernama Indera bin Mohd. Salleh bin Hussin. Hussin pernah jadi Bentara di Siam. Hussin bin Jubir. Jubir pula Bentara Sultan Siak di Riau.

''Kalau negara dijajah, kerana itu kena lawan (penjajah). Musuh Mat Indera bukan orang Melayu tapi inggeris (penjajah)'' tegasnya lagi.

Sementara iti beliau menafikan bahawa kedudukannya kini sebagai penceramah bukanlah untuk mengagung-agungkan pengganas. Akan tetapi pihaknya tiada pilihan lain selain berada di pentas PAS bagi membersihkan nama keluarganya.

''Saya berdiri (berceramah) bukan nak agung-agungkan gerila. Kewujudan (dakwaan) gerila Melayu bukan jahat atau bukan nak anut (fahaman) Komunis tapi tiada pilihan lain.

''Pada masa itu negara kita dijajah. Sebab itu perlu bangkit (tentang penjajah).

''Mat Indera seorang guru agama di Pontian Besar. Pejuang-pejuang kemerdekaan ramai golongan ulamak termasuklah Mat Indera'' jelasnya lagi.

Katanya lagi, Mat Indera bukanlah seperti yang didakwa dalam serangan peristiwa Bukit Kepong akan tetapi adalah individu yang bertanggungjawab menyelamatkan mata-mata yang tercedera di Balai Polis tersebut.

Beliau kesal lantas mempersoalkan dimanakah kewajarannya menuduh Mat Indera yang melakukan serangan sehingga ditawarkan RM75.000 kepada sesiapa yang berjaya menangkapnya.

''Mat Tokyo kawan karib Mat Indera. Memperdayakannya sebagai tukang masak. Suatu ketika di Pekan Sri Medan. Mesyuarat dijadikan alasan untuk menjemput Mat Indera. Kemudian dihidangkan tempe, air kopi dan serbuk kecubong.

''Selesai minum, Mat Indera rasa pening-pening lalu tertidur. Akhirnya diberkasnya di situ juga'' kata Baharom lagi.

Turut berucap, Sdr. Suhaizan Kaiat, Ketua Dewan Pemuda PAS negeri Johor, Sdr. Ghazali Ayub, Ketua Penerangan Badan Perhubungan PAS negeri Johor, Ustaz Ahmad Sani Kemat, Yang Dipertua PAS Kawasan Tanjung Piai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan