Jumaat, 18 November 2011

Itu HARTA Semua Bukan Aku Yang Punya. Ini AMANAH Allah - Anwar


Oleh :ibn_bacoks

BATU PAHAT - ''ITU harta bukan aku yang punya. Ini amanah Allah'' begitulah ingatan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang kepada pemimpin UMNO BN negara ini supaya kembali sedar bahawa kuasa yang dianugerahkan itu adalah milik Allah swt.

Beliau memetik ucapan itu berpandukan sejarah Khalifah Omar Abdul Aziz yang hanya memerintah sekitar dua tahun empat bulan sahaja namun memiliki pencapaian yang memberangsangkan.

Katanya lagi, antara rahsia yang dilakukan oleh pemerintahan yang telah memberi inspirasi kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng itu menurutnya adalah dengan memperingatkan kepada para Menterinya bahawa kuasa itu amanah Allah swt.

''Dua tahun boleh perintah sampai ke Azerbaijan, di Asia Tengah. Dia buat (berkuasa) untuk selesaikan (masalah rakyat) dua tahun.

''(pesanan) ingat ! Harta semua bukan aku yang punya. Ini amanah Allah. Itu diperingatkan kepada Menteri.

''Kalau kita (kebanyakan pemimpin) ana yang punya. Macam cerita Madu tiga. Ini ana yang punya.'' ujarnya sambil disambut gelak ketawa hadirin.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapannya pada majlis Ceramah Perdana, di perkarangan Markas PAS Cawangan Parit Bilal, dekat sini, selasa lepas.

Hadir sama, Datuk Dr. Chua Jui Meng, Pengerusi PKR Johor, Dr. Boo Chen Hau, Pengerusi DAP Johor.

Selain itu kata Anwar lagi, sistem pembayaran zakat juga merupakan satu unsur bagaimana sesuatu pemerintah boleh membantu rakyatnya kerana ia mempunyai hikmah tersendiri dengan menitikberatkan keadilan dan ihsan.

Sebaliknya beliau menempelak sesetengah pihak yang tidak menjadikan perbendaharaan negara sebagai harta awam akan tetapi membolotnya untuk kepentingan peribadi dan kroni.

''Omar laksanakan zakat. Kalau pemimpin (hari ini) . (ini) ana yang punya. Tak jadi (tidak dibenarkan). Zakat ia tiang rukun Islam. Tekankan adil dan ihsan.

''Dua tahun cari orang miskin. Malam menangis kalau ada seseorang yang (dhaif) dan ada yang lapar. (menangis) dia takutkan Allah. (ini contoh) baru boleh jadi pemimpin.'' terang beliau lagi.

Dalam pada itu, beliau turut mengambil contoh bagaimana Kedah yang memiliki pendapatan yang jauh lebih rendah sebelum PAS dan Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan itu daripada UMNO-BN adalah disebabkan mengamalkan pemerintahan yang adil dan saksama.

''MB Kedah (Datuk Seri Azizan Abd. Razak) terkenal bukan kerana pakar ekonomi. Dia bekas pensyarah. Tapi baik, bersih. Orang tak boleh main-main.

''(sebelum perintah) balak satu ekar harganya RM 1000. Sekarang RM 19.000. Macam mana boleh naik dalam setahun? Dulu RM 18.000 lesap !'' soalnya lagi.

Dalam perkembangan berasingan, beliau menceritakan lagi dengan katanya ada seorang ulamak terkemuka memberi perangsang kepadanya bahawa selama ini beliau menghadapi penghinaan yang dahsyat tapi kini berbeza setelah banyak pihak melihat kerosakan pemimpin UMNO hingga ke tahap yang membahayakan hasil pendedahan yang dilakukan.

Beliau mengulas berhubung dengan laporan daripada sebuah portal pembangkang sebelum ini mendedahkan bagaimana keluarga bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohammad didakwa membeli sebuah syarikat berkaitan arak yang terbesar di Filipina malah juga di Asia Tenggara.

Katanya lagi, ada satu doa yang diamalkannya supaya cekal menghadapi tohmahan yang diambil daripada seorang ulamak Prof. Dr. Wahbah az-Zuhaili.

''Dr. Wahbah doakan saya. Kena yakin 'Qaluuu Rabbunal Lah tsummas taqim'' ujarnya lagi.

Anwar dalam rangka lawatan seharinya ke Johor sebelum ini telah menghadiri Jamuan Makan Malam KeAdilan di Grand Sea View Restaurant, Jalan Tanjung Laboh, Batu Pahat anjuran Parti Keadilan Rakyat, Cabang Batu Pahat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan