Sabtu, 21 Julai 2012

Jambatan Tinggi Membahayakan Keselamatan



PONTIAN – Jambatan Parit Abas yang menghubungkan kampung tersebut dengan sekitarnya didakwa membahayakan pengguna kenderaan kerana amat curam ketika mahu menuruninya.
Seorang penduduk, Bachok Ali, 56, berkata, keadaan jambatan yang hampir dengan simpang laluan pintas ke Kampung Parit Betak dikatakan curam dan begitu dekat dengan tali air.
”Selalunya yang jadi mangsa adalah orang luar yang lalu jalan ini. Beberapa minggu lepas sebuah kereta kancil dipandu seorang wanita bersama anaknya terbabas lalu terbalik ketika melalui jambatan yang curam lalu belok ke kiri untuk ke Parit Betak.
”Saya dah 30 tahun tinggal di kampung ini, banyak lagi kemalangan yang berlaku akibat jambatan yang mengundang risiko itu,” katanya ketika ditemui pada pertemuan dengan Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut, dekat sini, baru-baru ini.
Sementara itu, Penyelianya Ustaz Atan Gombang berkata, pihaknya mendesak kepada pihak berkaitan supaya menyegerakan pembinaan penghadang di jambatan terbabit bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku.
”Selain itu, kenapa jambatan itu dibina serong dan tidak lurus dengan jalan? Dah lah tinggi, bila nak belok ke jalan Parit Betak boleh jatuh ke parit. Jalan itu patutnya diperbesarkan sedikit.
”Pihak kami sudahpun menemui penduduk dan mereka buat aduan. Hasrat mereka akan kami ajukan kepada pihak berkaitan,” katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan