Ahad, 23 Oktober 2011

Bajet 2012 : Bajet ‘Terbaik’???? – YB Ir Khalid Samad


BENUT,PONTIAN – YB Ir. Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam secara sinis menyifatkan bahawa Bajet 2012 yang dibentangkan oleh YAB Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak adalah yang ‘terbaik’ daripada sebelumnya.

Hal ini kerana katanya hutang negara ini berlaku selama 13 tahun berturut-turut mengakibatkan perbelanjaan negara melebihi pendapatan yang diperolehi.

”Hutang 200 billion pada tahun 2007, sekarang 2011 sudah melambung kepada 430 billion dalam masa empat tahun. Jadi hutang kita dua kali ganda. Oleh kerana bajet kali ini yang terbaik yang dibentangkan YAB Perdana Menteri.” ujarnya lagi.

Bagaimanapun beliau tidak menafikan bahawa defisit juga boleh berlaku setelah melihatkan keadaan ekonomi dunia yang gawat namun bajet ‘terbaik’ BN memperlihatkan defisit tetap terjadi, sama ada keadaan ekonomi gawat ataupun memberangsangkan.

”Kita bukan kata bajet tak boleh defisit. Pakar ekonomi. Berpandangan perlu juga defisit dengan syarat keadaan ekonomi dunia gawat. Maka perlu keluarkan simpanan atau buat pinjaman.

”Tapi BN dalam keadaan ekonomi gawat dan baik defisit juga berterusan tiap-tiap tahun.” jelasnya lagi.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada majlis Ceramah Perdana Bersamanya di Pekan Tampok, Benut, Pontian, dekat sini, semalam.

Dalam pada itu beliau menambah dengan katanya bahawa kerajaan harus bertanggungjawab menyelesaikan isu defisit ini dengan menghasilkan sumber lain sebagai alternatif untuk mengurangkan hutang negara.

”Apa yang nak diwariskan kepada anak cucu kita? Hutang tinggi. Kerajaan harus bertanggung jawab, kita ada sumber minyak dan gas. Tapi kena hasilkan sumber pendapatan baru. Sama ada pertanian, buat penyelidikan atau nak hasilkan pertanian berlipat kali ganda. Ada duit fikir sumber baru.” jelasnya.

Sementara itu, beliau meramalkan bahawa jika hal tersebut berterusan maka dibimbangi negara boleh menjadi muflis kerana sikap boros dalam urus tadbir negara tidak diatasi segera.

”Ini dok seronok berbelanja saja. Pemimpin UMNO tak kisah sebab dia kaya. Ada harta di Australia dan di tempat lain. Tapi yang terbeban adalah rakyat.

”Kita nak bagitahu rakyat. Buatlah perubahan supaya keadaan tidak lebih teruk. 5 tahun (kalau berterusan) lagi ramal pakar ekonomi, hancur negara-bangkrap.” ujarnya.

Pada majlis yang sama turut berucap ialah Sdr. M Subramaniam, Ketua Penerangan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Johor.

MTD BENUT



oleh : www.ibn75.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan