Rabu, 7 September 2011

Debat: Kelantan dakwa Khairy cuba raih populariti

Rizal Tahir

KOTA BHARU, 7 Sept: Kerajaan negeri Kelantan hari ini menafikan pernah membuat perancangan untuk mengadakan debat antara Timbalan Presiden PAS, Muhamad Sabu bersama dengan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi, Dr Mohmed Fadli Hassan (gambar) berkata, pihaknya tidak pernah mengeluarkan sebarang surat rasmi menjemput mana-mana pihak untuk berdebat.

“Kita (kerajaan negeri) tidak pernah mengeluarkan sebarang surat rasmi jemputan kepada mana-mana pihak untuk menganjurkan debat,” ujarnya.

Beliau berkata, apa yang berlaku ialah, satu email telah dihantar oleh Ustaz Baihaqi Atiqullah, yang menanyakan pendapat kepada Khairy Jamaluddin, sekiranya diadakan satu perdebatan antara ketua pemuda Umno berkenaan bersama Timbalan Presiden PAS.

“Ust Baihaqi adalah timbalan saya. Beliau hanya menanyakan pendapat pada Khairy melalui email, bukannya jemputan rasmi.

“Ust Baihaqi dan Khairy telah pun mempunyai hubungan pribadi sebelum dari ini dan pertanyaan itu adalah bersifat peribadi,” ujarnya lagi.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Negeri Kelantan, berkata, PAS negeri Kelantan sanggup mengajurkan debat tetapi bukan Muhamad Sabu dengan Khairy, tetapi antara Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Kita tidak mahu Khairy mengunakan Timbalan Presiden PAS sebagai batu loncatan untuk meraih populariti di dalam Umno.

“Khairy sudah tidak diterima di dalam Umno dan kerajaan dan dia nak gunakan isu ini untuk meraih populariti,” katanya.

Katanya, salah faham ini timbul kerana Khairy menjawab email pertanyaan dari Ustaz Baihaqi melalui tiwetternya dengan mengatakan kerajaan negeri Kelantan menjemput beliau untuk berdebat dengan Muhamad Sabu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan